Hoe vervuilend is een elektrische fiets?

Rijden op een elektrische fiets is goed voor je gezondheid en goed voor de planeet, want dit vervoermiddel is schoon volgens de voorstanders. Volledig? Nee, want elektrische fietsen hebben ook een positieve vervuilingsbalans, ook al blijft die laag. En net als bij de auto zijn het de gebruikers die dat kunnen optimaliseren.

Gepubliceerd op 7 juni 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Hoe vervuilend is een elektrische fiets?

Elektrische fietsen zijn in de mode. Jaarlijks worden er enkele honderden miljoenen geproduceerd (en verkocht), vooral omdat steden inzetten op dit vervoermiddel via gedeelde vloten.

Dat gezegd hebbende, zou het een vergissing zijn om te geloven dat een elektrische fiets 100% schoon is en geen uitstoot van broeikasgassen genereert.

In feite heeft elk object een ecologische voetafdruk en die van een elektrische fiets is noodzakelijkerwijs een beetje hoger dan die van een conventionele fiets, omdat ook de elektromotor, de batterij, enz. geproduceerd moeten worden.

De vraag is hoe groot deze ecologische voetafdruk eigenlijk is. Dat die veel lager is dan een auto, lijkt voor de hand te liggen: per afgelegde kilometer vervuilt een elektrische fiets 500 tot 1.000 keer minder dan een thermische auto, maar verrassend genoeg vervuilt hij meer dan een metro.

Als we ADEME (het Frans Agentschap voor Ecologische Transitie) mogen geloven, zou een elektrische fiets op de levenscyclus 1,1 kg CO2 per 100 afgelegde km uitstoten tegen 10 kg voor een elektrische auto en 22 kg voor een thermische auto.

Advertentie – lees hieronder verder

ebike02

Ook de productie

Het is al vaak gezegd dat elektrische fietsen hun ecologische voetafdruk vooral veroorzaken tijdens de productiefase (28%). Toch verschillen de gegevens sterk van fabrikant tot fabrikant. In ieder geval is te zien dat de productie afhankelijk van het model of merk 50 tot 200 kg CO2 genereert.

Deze balans komt uiteraard vooral voort uit de productie van de elektromotor en de accu, maar ook uit andere, meer onverwachte elementen, zoals banden die door het hogere gewicht van dit voertuig imposanter zijn voor een elektrische fiets.

Als we de Amerikaanse fabrikant Trek mogen geloven, zou de batterij slechts 15% van de koolstofvoetafdruk van de productie vertegenwoordigen, na de voorvork die 16% van het totaal zou veroorzaken. Verder leveren de wielen 12% van de uitstoot, het frame 11% en de trapas 9%. Pas als de lader wordt toegevoegd, neemt het elektrische gedeelte het grootste deel van de koolstofemissies voor zijn rekening.

ebike01-2

En het gebruik

Volgens fietsfabrikanten zou het distributiegedeelte verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de koolstofvoetafdruk van een elektrische fiets (d.w.z. transport naar de winkel, opslag, enz.). Deze fase zou 80% van de totale koolstofvoetafdruk van een elektrische fiets vertegenwoordigen. Dit geldt vooral wanneer je hier een fiets koopt die is geproduceerd in bijvoorbeeld de VS, Japan of China. Daarom moet prioriteit worden gegeven aan lokale leveranciers.

Hetzelfde geldt voor de onderdelen die voor de fiets worden gebruikt: zelfs als ze in Europa worden geproduceerd (of geassembleerd), zal de herkomst van de componenten bepalend zijn voor de balans. Daarom stopte onlangs de Duitse fabrikant Riese & Müller met de productie van zijn frames in China om voor Portugal te kiezen. Resultaat: -23% CO2 bespaard voor dit onderdeel alleen.

Om de ecologische voetafdruk van elektrische fietsen te verkleinen, zijn het dus vooral consumenten die moeten nadenken over lokale aankopen, terwijl ze ook moeten kiezen voor hernieuwbare elektriciteitsbronnen om hun batterij te laden. Toegegeven, dit lijkt niet erg belangrijk, maar alle kleintjes maken één grote. Zeker als we weten dat de markt voor elektrische fietsen zal groeien van 36 miljoen stuks in 2022 naar bijna 80 miljoen in 2030…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Tot 10:30 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.