Elektrische fietsen zijn in de mode. Jaarlijks worden er enkele honderden miljoenen geproduceerd (en verkocht), vooral omdat steden inzetten op dit vervoermiddel via gedeelde vloten.
Dat gezegd hebbende, zou het een vergissing zijn om te geloven dat een elektrische fiets 100% schoon is en geen uitstoot van broeikasgassen genereert.
In feite heeft elk object een ecologische voetafdruk en die van een elektrische fiets is noodzakelijkerwijs een beetje hoger dan die van een conventionele fiets, omdat ook de elektromotor, de batterij, enz. geproduceerd moeten worden.
De vraag is hoe groot deze ecologische voetafdruk eigenlijk is. Dat die veel lager is dan een auto, lijkt voor de hand te liggen: per afgelegde kilometer vervuilt een elektrische fiets 500 tot 1.000 keer minder dan een thermische auto, maar verrassend genoeg vervuilt hij meer dan een metro.
Als we ADEME (het Frans Agentschap voor Ecologische Transitie) mogen geloven, zou een elektrische fiets op de levenscyclus 1,1 kg CO2 per 100 afgelegde km uitstoten tegen 10 kg voor een elektrische auto en 22 kg voor een thermische auto.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook de productie
Het is al vaak gezegd dat elektrische fietsen hun ecologische voetafdruk vooral veroorzaken tijdens de productiefase (28%). Toch verschillen de gegevens sterk van fabrikant tot fabrikant. In ieder geval is te zien dat de productie afhankelijk van het model of merk 50 tot 200 kg CO2 genereert.
Deze balans komt uiteraard vooral voort uit de productie van de elektromotor en de accu, maar ook uit andere, meer onverwachte elementen, zoals banden die door het hogere gewicht van dit voertuig imposanter zijn voor een elektrische fiets.
Als we de Amerikaanse fabrikant Trek mogen geloven, zou de batterij slechts 15% van de koolstofvoetafdruk van de productie vertegenwoordigen, na de voorvork die 16% van het totaal zou veroorzaken. Verder leveren de wielen 12% van de uitstoot, het frame 11% en de trapas 9%. Pas als de lader wordt toegevoegd, neemt het elektrische gedeelte het grootste deel van de koolstofemissies voor zijn rekening.
En het gebruik
Volgens fietsfabrikanten zou het distributiegedeelte verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de koolstofvoetafdruk van een elektrische fiets (d.w.z. transport naar de winkel, opslag, enz.). Deze fase zou 80% van de totale koolstofvoetafdruk van een elektrische fiets vertegenwoordigen. Dit geldt vooral wanneer je hier een fiets koopt die is geproduceerd in bijvoorbeeld de VS, Japan of China. Daarom moet prioriteit worden gegeven aan lokale leveranciers.
Hetzelfde geldt voor de onderdelen die voor de fiets worden gebruikt: zelfs als ze in Europa worden geproduceerd (of geassembleerd), zal de herkomst van de componenten bepalend zijn voor de balans. Daarom stopte onlangs de Duitse fabrikant Riese & Müller met de productie van zijn frames in China om voor Portugal te kiezen. Resultaat: -23% CO2 bespaard voor dit onderdeel alleen.
Om de ecologische voetafdruk van elektrische fietsen te verkleinen, zijn het dus vooral consumenten die moeten nadenken over lokale aankopen, terwijl ze ook moeten kiezen voor hernieuwbare elektriciteitsbronnen om hun batterij te laden. Toegegeven, dit lijkt niet erg belangrijk, maar alle kleintjes maken één grote. Zeker als we weten dat de markt voor elektrische fietsen zal groeien van 36 miljoen stuks in 2022 naar bijna 80 miljoen in 2030…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be