Onlangs bracht de Europese Rekenkamer een rampzalig rapport uit over de overgang naar elektrische auto’s. Het orgaan dat verantwoordelijk is voor de controle van de financiën van de Europese Unie maakte zich immers zorgen over de overgang. De Rekenkamer schatte in dat de kans groot was dat de Unie door verschillende tekortkomingen haar doelstelling om tegen 1 januari 2035 volledig over te schakelen naar elektrisch, niet zou halen. Een van de problemen die door de Rekenkamer werden aangekaart, was de oplaadinfrastructuur en de ongelijke verdeling ervan binnen de Unie: 70% van de oplaadpunten bevinden zich in Frankrijk, Duitsland en Nederland.
Deze week is het een onderzoek van de ACEA die de situatie nog verder benadrukt. In hun rapport legt de Vereniging van Europese Automobielfabrikanten uit dat er groeiende kloof is tussen de ontwikkeling van het Europees oplaadnetwerk en de groei in verkoop van elektrische auto’s.
Tussen 2017 en 2023 is de verkoop van elektrische auto’s achttien keer zo groot geworden (tot 1,5 miljoen in 2023), terwijl het aantal oplaadpunten in dezelfde periode slecht verzesvoudigde. Er is dus een groot verschil tussen de verkoop van elektrische voertuigen en de installaties van oplaadpunten. Momenteel zijn er slechts 600.000 openbare oplaadpunten in Europa, wat veel te weinig is. Er zouden er zelfs 8 keer meer nodig zijn als Europa zijn CO2-doelstellingen voor 2030 wil halen. En de ACEA maakt zich zorgen, want “dit tekort aan infrastructuur zal in de toekomst waarschijnlijk toenemen – veel meer dan de Europese Commissie denkt”, zegt Sigrid de Vries, algemeen directeur van de organisatie.
Advertentie – lees hieronder verder
8,8 miljoen!
De ACEA is het ook niet eens met de Commissie, die de behoefte aan openbare oplaadpunten op 3,5 miljoen schat tegen 2030. Volgens de ACEA zou dit 8,8 miljoen moeten zijn. Als deze laatste schatting klopt, zouden er jaarlijks 1,2 miljoen oplaadpunten geïnstalleerd moeten worden, tegenover 150.000 in 2023… Maar waarom dit verschil? De Commissie baseert haar berekening (nogmaals – als we het durven zeggen) op het onrealistisch gemiddeld verbruik van elektrische auto’s: 15 kWh/100 km. De ACEA wijst er ook op dat de Commissie geen rekening houdt met of een inschatting maakt van het aantal plug-in hybride voertuigen, dat in 2030 nog steeds aanwezig zullen zijn op onze Europese wegen, en waardoor de vraag naar oplaadpunten nog zal toenemen. De Commissie zou enkel rekening houden met elektrische personenauto’s en dus niet met elektrische bedrijfsvoertuigen. Dat maakt natuurlijk een groot verschil.
Natuurlijk roept de verdeling van oplaadpunten over Europa grote vragen op: er zijn er veel in Nederland, Frankrijk en Duitsland, maar helemaal geen in andere landen zoals Polen, Roemenië of Griekenland. En ook hier lijkt het, gezien de economische verschillen tussen de landen, onrealistisch om te denken dat alle Europese burgers tegelijkertijd elektrische auto’s zullen adopteren. In België, een bevoorrecht land, heerst er ook al verdeeldheid als het gaat over oplaadpunten, met 12.000 in Vlaanderen, maar slechts 2.100 in Wallonië en 1.500 in Brussel. Reden tot bezorgdheid, of toch als Europa haar plan wil respecteren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be