Elektrisch

Elektrische auto’s opladen aan verlichtingspalen?

Waarom zouden we de verlichtingspalen in de straten niet gebruiken om onze elektrische auto’s op te laden? In Berlijn start Ubitricity alvast met een project van 200 laadpunten die stroom aftakken van de straatverlichting. Een handige en esthetische oplossing in de stadscentra.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 19/04/2022 | Leestijd: 2 min

De elektrificatie is ingezet. En dat betekent dat de autowereld de volgende jaren voor grote uitdagingen staat. Niet alleen om voldoende elektrische voertuigen te produceren, maar ook om ervoor te zorgen dat die altijd en overal opgeladen kunnen worden.

Het onderzoeksbureau Ernst & Young schat in dat het aantal elektrische voertuigen op de Europese wegen in 2030 65 miljoen stuks zal bedragen, terwijl dat aantal in 2035 al tot 130 miljoen exemplaren zal zijn opgelopen. Daarvoor zullen tegen 2035 minstens 65 miljoen laadpunten (privé en publiek) nodig zijn, terwijl er nu nog geen 500.000 geïnstalleerd zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

Ubitricity start in Berlijn

Het tempo zal dus fiks verhoogd moeten worden en er zal ook uitgekeken moeten worden naar creatieve alternatieve oplossingen, die bijvoorbeeld gebruik maken van de bestaande elektriciteitsinfrastructuur. In dat kader verdient het initiatief van Ubitricity, een filiaal van de Shell Groep, de nodige aandacht.

Dit bedrijf verkreeg de tender om in Berlijn 200 laadpunten aan verlichtingspalen te installeren. Dat zal gebeuren in de wijken Steglitz-Zehlendorf en Marzahn-Hellersdorf in samenwerking met ebee Smart Technologies, terwijl de duurzame elektriciteit door Shell Energy wordt geleverd.

Ubitricity : Le manque de points de recharge dans les villes peut être résolu en utilisant l'éclairage public.

Deze laadpunten krijgen de naam ‘Heinz’ en hebben een laadvermogen van 3,7 kW. Het voordeel is dat ze mooi in het straatbeeld passen en gebruik maken van de reeds bestaande elektriciteitsinfrastructuur, zodat er geen ingrijpende werken nodig zijn. Dat is zeer belangrijk voor de vlotte installatie van de broodnodige laadpalen in de steden, waar de meeste bewoners niet beschikken over een eigen oprit of parkeerplaats waar ze hun elektrische wagen kunnen opladen.

Klaar voor verdere uitrol

Ubitricity is hiermee niet aan zijn proefstuk toe, want het bedrijf had al enkele gelijkaardige proefprojecten in Groot-Brittannië. Nu lijkt de bal goed aan het rollen te gaan, want er is reeds een toezegging dat er in Berlijn binnenkort nog 800 laadpunten aan verlichtingspalen bijkomen, terwijl er ook onderhandelingen lopen met andere steden voor een verdere uitrol.

Ook bij ons wordt onderzocht op welke manieren we nog eenvoudig extra publieke laadpunten kunnen voorzien. Hier en daar wordt eveneens gedacht om de verlichtingspalen te gebruiken, zoals in onder meer Brussel. Daarnaast heeft Proximus samen met Fluvius, de beheerder van het gas- en elektriciteitsnet, een proefproject opgestart om de straatkasten met technische installaties van de telecomdiensten om te vormen tot oplaadpunten voor elektrische auto’s. Allemaal initiatieven die echt nodig zullen om ons de volgende jaren van de nodige elektrische stroom te voorzien op het publieke domein om onze elektrische auto’s op te laden.

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie