GAS-boetes voor laadkabels op straat

Steeds meer gemeenten willen GAS-boetes opleggen voor laadkabels van elektrische auto’s die op straat liggen. Is dit een nieuwe manier om geld in het laadje van de staatskas te krijgen of een noodzaak om het openbaar domein netjes en veilig te houden?

Gepubliceerd op 26 februari 2023
Leestijd : 2 min

Deel

GAS-boetes voor laadkabels op straat

De elektrificatie van ons wagenpark betekent ook dat er steeds meer elektrische auto’s moeten worden opgeladen. Alleen beschikt niet elke bestuurder over een eigen oprit of garage met een laadpaal. Dus moeten die mensen naar creatieve oplossingen zoeken om de accu van hun EV weer gevuld te krijgen. De openbare laadpunten zijn hiervoor één oplossing. Maar ook steeds vaker zie je een laadkabel van een woning over het voet- en/of fietspad naar een elektrische auto lopen.

Dat kan natuurlijk hinder opleveren voor andere weggebruikers, die over deze kabels kunnen struikelen, er moeilijk over kunnen met hun rolstoel, enz. Veel gemeenten gedogen momenteel het gebruik van laadkabels aan de huisgevels, maar adviseren of verplichten dan wel een zogenaamde ‘kabelmat’ die het risico op incidenten, zoals struikelen, kan verminderen.

elektrische-auto-opladen-charger-voiture-electrique

Boete van 55 euro

Maar stilaan is er voor deze problematiek toch nood aan een degelijk wettelijk kader of een … sanctionering. Zo kondigde de Antwerpse gemeente Kapellen onlangs aan dat de gemeenschapswachten daar vanaf april 2023 GAS-boetes kunnen uitschrijven voor een laadkabel die op het voetpad ligt om een elektrische auto op te laden. Die boete zou in eerste instantie 55 euro bedragen, maar kan verder oplopen voor hardnekkige overtreders.

Advertentie – lees hieronder verder

Kapellen ziet in deze regel ook een middel om de orde op het openbaar domein te verzekeren. Als voorbeeld haalt men het risico op burenruzies aan, als mensen de parkeerplaats voor hun deur willen claimen voor hun elektrische wagen. Daarom is deze gemeente voorstander van het gebruik van publieke laadpalen voor wie geen eigen oprit of garage met een laadpaal heeft.

elektrische-auto-laden-voiture-electrique-charger

Maximum 4 uur laden

Tegelijk werd in Kapellen ook beslist dat bestuurders van elektrische auto’s maximaal 4 uur lang gebruik kunnen maken van publieke laadpalen. Dit om ‘laadpaalklevers’ tegen te gaan en iedereen de kans te geven daar te ‘tanken’. Hierbij kan je natuurlijk meteen de bedenking plaatsen of die tijd lang genoeg zal zijn om een grote accu volledig op te laden.

Kapellen is één gemeente die zijn regelgeving aanpast aan het opladen van de talrijkere elektrische auto’s, maar het spreekt voor zich dat weldra ook de andere gemeenten en steden over het hele land dit voorbeeld gaan volgen. Dat betekent dus nog meer regels te volgen voor de automobilisten en nog meer risico’s op sancties en boetes. Wie zit hierop te wachten?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.