Huawei stort zich op de productie van auto’s, en dan ook nog elektrische auto’s. Het nieuws is natuurlijk verrassend gezien het verschil in business dat het vertegenwoordigt, maar Huawei is ook niet suïcidaal en de telefoonfabrikant heeft de krachten gebundeld met Chery, een gigant die al bekend is in de auto-industrie. Deze strategie is net het tegenovergestelde dan die van Xiaomi, dat zijn eigen elektrische auto wil maken. Huawei speelt dus de partnerkaart, zoals het ook heeft gedaan met CATL om het merk Avatr te creëren.
Tot nu is Huawei nogal discreet gebleven over de Luxeed S7, het eerste model dat geproduceerd zal worden. We weten ondertussen wel iets meer. Zo kan deze auto, met dank aan een 800 V elektrisch netwerk, ultrasnel opladen.
Tesla als doelwit
Luxeed? Dat is de luxe divisie van Chery. En reken maar dat we daar het laatste nog niet van gehoord hebben. De S7 sedan in kwestie is imposant en meet 4,97 m in de lengte, 1,96 m in de breedte en 1,47 m in de hoogte, waardoor hij niet onderdoet voor de nieuwe BMW i5. Het uiterlijk van de auto zou kunnen doen denken aan de Taycan, maar bovenal heeft hij een ongelooflijke luchtweerstandscoëfficiënt (slechts 0,20 punten). Je kunt ook de bestuurdersstoel zien, die is voorzien van een grote centrale interface met de naam HarmonyOS 4. Alles aan boord roept luxe op, zoals het panoramische dak. De kofferruimte is echter een teleurstelling, met slechts 420 liter. Niet veel voor zijn grootte.
Advertentie – lees hieronder verder
De prestaties van de S7 liggen echter elders. Er worden twee versies aangeboden, een met een single motor (215 pk) en een andere met twee motoren (496 pk). De laatste zou een sprintje van 0 naar 100 km/u afleggen in slechts 3,3 seconden. Dat komt dicht in de buurt van wat Tesla heeft aangekondigd voor de Model S. We wachten nog op informatie over de accucapaciteit, maar wat we wel weten is dat het pakket gebaseerd zal zijn op LFP-technologie (Lithium IJzer Fosfaat), die iets minder energiedicht is. Er komt echter een ‘long range’-versie met hybride batterijen die zowel LFP als NMC (nikkel-mangaan-kobalt) combineren. Dit zou een primeur zijn!
De 800 V-architectuur zou het mogelijk maken om het pakket in slechts 15 minuten te laden van 10 tot 80%, wat zeer comfortabel zou zijn, maar ook efficiënter dan wat Tesla momenteel aanbiedt (Tesla gebruikt momenteel 400 V-architecturen). Nog beter: het stroomverbruik van de S7 zou 12,4 kWh/100 km zijn (waar de Tesla Model 3 13,2 kWh/100 km claimt), wat simpelweg het beste stroomverbruik is dat ooit door een autofabrikant is geclaimd.
Belangrijke technologieën
Huawei heeft duidelijk de hand gehad in de technologieën aan boord van de S7, en in het bijzonder het kleine kastje boven de voorruit, dat niets meer is dan een Lidar-systeem dat autonoom rijden op niveau 3 mogelijk maakt. We hebben het beste voor het laatst bewaard: in China wordt de S7 geadverteerd voor een prijs van 258.000 yuan, wat overeenkomt met 33.000 euro. Bijzonder goedkoop dus, ook al kunnen we hier logischerwijs een hogere prijs verwachten. Misschien komt de S7 zelfs in aanmerking voor de Vlaamse premie. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be