Iedereen een laadpaal binnen 250 meter

Wie een elektrische laadpaal in zijn gemeente aanvraagt, krijgt er weldra een op maximaal 250 meter van zijn deur. Dat is het plan van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) om de doorbraak van elektrisch rijden te bespoedigen.

Gepubliceerd op 22 december 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Iedereen een laadpaal binnen 250 meter

Wie geen garage of oprit heeft om zijn elektrische wagen op te laden, kan een aanvraag indienen bij het lokaal bestuur om een laadpaal in de buurt te plaatsen. Tot hiertoe werd die gezet in een straal van 500 meter rond de woning van de aanvrager, maar mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) gaat die afstand nu verkleinen tot slechts 250 meter. Hiermee wil de overheid het laden van elektrische wagens eenvoudiger en comfortabeler maken, om zo meer mensen over de streep te trekken om over te schakelen naar elektrisch rijden.

Een noodzaak, want de deadline van 2029 nadert snel. Dan zullen er in Vlaanderen geen nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren meer verkocht mogen worden en zal iedereen dus moeten overschakelen op elektrisch rijden. Een bijkomende uitdaging is iedereen ook de mogelijkheid te geven altijd en overal de batterijen van zijn wagen op te laden.

Daarvoor ontvouwt Lydia Peeters nu haar plannen om de burgers meer laadpunten dichtbij huis te bieden. De inplanting van laadpalen zal via drie pijlers verlopen: vraaggestuurd, waarbij de burgers een aanvraag doen; datagestuurd, met een uitbreiding van de infrastructuur bij drukbezochte laadpalen; en via een ruimtelijk laadplan van de lokale besturen voor een strategische inplanting van laadpalen.

Opladen bij bedrijven

Peeters maakt meteen ook een einde aan het quasi monopolie van Allego, als exploitant van de publieke laadinfrastructuur in Vlaanderen, en wil zo kansen bieden aan meerdere spelers en tegelijk de lokale besturen meer vrijheid geven om de infrastructuur optimaal uit te bouwen. Verder wil de minister de bedrijven aanzetten om meer laadinfrastructuur te plaatsen en die ook open te stellen voor het publiek. Daarvoor voorziet zij 8,4 miljoen euro aan subsidies.

Advertentie – lees hieronder verder

brones250

Noteer ook dat er de laatste tijd nog meer interessante en creatieve initiatieven opduiken om extra laadpunten te voorzien langs de straten in onze steden. Zo gaat Mechelen de Lupys uitproberen, een uitschuifbare laadpaal die in de hoogte tegen de gevel van een huis wordt geplaatst. En Proximus gaat oude telecomkasten ombouwen tot laadpalen. Nou, op die manier gaat het nog goedkomen met de elektrische transitie.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.