In 2018 introduceerde BMW al een inductielaadsysteem voor de BMW 530e. Een mooi initiatief, dat echter ook zeer kostelijk was (3200 euro voor het laadpunt) en dat veel tijd in beslag nam (3u30 om 9,2 kWh te regenereren). Toch blijft deze technologie veelbelovend, omdat ze enkele logistieke problemen zou oplossen, zoals opladen in de stad waarvoor geen kabel meer nodig zou zijn.
Ook voor de flexibiliteit zou het een echte vooruitgang zijn, omdat de inductieterminal de auto automatisch zou kunnen herkennen, zodat er geen tussenkomst van de gebruiker meer nodig is (badge op de terminal, enz.).
Testproject in Engeland
Het Britse bedrijf Char.gy heeft onlangs een draadloos laadstation ontwikkeld voor deelvoertuigen. Dit is dan ook een eerste grootschalige test waarvoor tien Renault Zoe’s werden gebruikt. Wel moesten ze enkele aanpassingen aan hun batterij ondergaan om deze inductielading te kunnen gebruiken.
Advertentie – lees hieronder verder
Inductieladen stelt de ingenieurs nog enige problemen. Inderdaad, de uitdaging bestaat erin – net als bij BMW – om hoge laadvermogens te genereren zoals bij een conventionele terminal, en dit zonder dat er gevaar is voor de volksgezondheid.
Momenteel geeft Char.gy niet aan welke stroom of oplaadtijd zijn stations aanbieden. Deze informatie blijft dus geheim, maar we veronderstellen dat de prestaties iets hoger moeten zijn dan wat BMW ooit bereikte (namelijk een langzame belasting van zo’n 3 kW). Wel is bekend dat deze auto’s gehuurd kunnen worden tegen een tarief van 1,2€ per uur of 6€ per dag. Het project wordt snel geëvalueerd om te bekijken of het initiatief kan worden opgeschaald.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be