Lange wachttijden, een niet overal dekkend netwerk, gedoe met vuil wordende en kronkelende kabels. De automerken zijn zich er bewust van dat het laden van een elektrische auto gebruiksvriendlijker kan. Zeker als de beoogde technologie ervoor zorgt dat je ook verder met dezelfde auto kan geraken.
We hebben het over inductieladen, de technologie waarbij de kabelaansluiting wordt vervangen door een krachtveld onder de auto die de batterij weer van capaciteit voorziet. Zoals je dat ook kan doen met een smartphone, of een tandenborstel maar dan op grotere schaal. Beeld het je in: de wachttijd voor het rood licht wordt laadtijd. En als de technologie in het asfalt zit verwerkt, dan laad je gewoon bij terwijl je rijdt. Handiger is moeilijk denkbaar.
Record verbroken
Alle automerken investeren middelen en tijd in deze technologie (vooral in Amerika) maar Volkswagen heeft een mijlpaal bereikt. Via zijn partner, Oak Ridge National Laboratory, is de groep erin geslaagd een Porsche Taycan draadloos op te laden aan een piekvermogen van 270 kW. Dat is bijna het plafond dat deze elektrische topper aankan (320 kW) en niet zo ver onder de huidige grens die bijvoorbeeld snellaadprovider Ionity belooft: 350 kW. Maar, belangrijker, het is bijna dubbel zoveel als het vorige record dat op 120 kW lag. Als de Porsche, uitgerust met een acht maal krachtiger magneetspoel tussen de voorwielen dan gebruikelijk, tien minuten aankoppelt, is hij weer voor de helft vol. De afstand tussen de Porsche en magneetspoel op de grond bedroeg 12 centimeter.
Advertentie – lees hieronder verder
Echter, de proeven vonden plaats in een laboratorium en dus ideale omstandigheden. Vaak kampt inductieladen met grote verliezen, wat de efficiëntie in vraag stelt. Ook op dat vlak beweren de onderzoekers dat ze goed bezig zijn. Het verlies van de supersnelle laadsessie met de Taycan zou maar 5% geweest zijn. De hoopvolle resultaten werden door Volkswagen positief onthaalt en beide partijen zeggen dat ze nu gaan onderzoeken hoe ze de technologie aan een betaalbare prijs bij de klant kunnen krijgen. De partners geloven dat het een hulpmiddel kan zijn om mensen over de streep te krijgen die nog teveel vraagtekens bij het elektrisch rijden plaatsen. Elektrische auto’s kunnen ook achteraf omgebouwd worden voor inductieladen.
Pilootprojecten bij de vleet
Momenteel is er nog geen commercieel netwerk voor inductieladen, maar de tijding lijkt ingezet. Er zijn al enkele merken die een auto met deze oplossing mogelijkheid in de aanbieding hebben. BMW bracht bijvoorbeeld zes jaar geleden een compatibel model met de 530e Plug-In Hybrid. Eigenaars die voor een dikke 3.000 euro de Ground Plate Module (GPM) van het merk in hun garage installeren, kunnen hun 5 Reeks daarmee in 3,5 uur opladen. Ze moeten gewoon over de plaat rijden. Al de rest gebeurt automatisch.
Onder de volelektrische modellen komen de BMW iX, Nissan Leaf, Tesla Model S en Chevrolet Volt in aanmerking. Deze zijn compatibel met een oplossing van Plugless, een Amerikaans bedrijf dat zijn diensten voorlopig niet in Europa aanbiedt. Volvo heeft een pilootproject met een taxibedrijf in zijn thuisstad Göteborg. In zijn Arena del Futuro heeft merkengroep Stellantis zo’n snelweg met een stroomveld gebouwd, die elektrische auto’s al rijdende oplaadt. En in 2025 opent rond München een teststrook met deze functionaliteit. Er zit blijkbaar muziek in deze oplossing.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be