Maar 3 procent van de elektrische auto’s wordt gekocht door particulieren

Volgens Touring wordt maar 3 procent van de nieuwe elektrische auto’s gekocht door particulieren. Touring vindt het tijd dat de overheid ingrijpt met fiscale stimuli of premies. Anders dreigt de elektrische transitie uit de bocht te gaan en in het ravijn te eindigen. 

Gepubliceerd op 6 oktober 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Maar 3 procent van de elektrische auto’s wordt gekocht door particulieren

De transitie naar de elektrische auto is volop bezig, maar krijgt de jongste weken te maken met veel onvoorziene obstakels die grotendeels te wijten zijn aan de economische situatie. Vooral de plotse stijging van de prijzen van energie en elektriciteit dreigt de overgang te vertragen, simpelweg omdat een batterij opladen duurder wordt dan een brandstoftank vullen.

Om de elektrische transitie niet te missen (die eigenlijk een verplichte transitie is, waarover de Europese Commissie onderhandelt), verzoekt Touring de regering om krachtige beslissingen te nemen als ze haar doel van een groener wagenpark wil bereiken. In werkelijkheid blijkt de verkoop niet schitterend.

Toegegeven, de elektrische auto is om fiscale redenen een must voor bedrijven en zelfstandigen (door de aftrekbaarheid), maar bij particulieren is het een heel ander verhaal. Volgens Touring zou slechts 3,3 procent van de nieuw aangekochte elektrische auto’s gekocht worden door particulieren, wat toch heel weinig is.

Prijzen remmen af

De hoge verkoopprijzen van elektrische auto’s blijven natuurlijk het eerste obstakel, maar er is nog een andere (en onverwachte) variabele waarmee je rekening moet houden: de prijs per kWh die de voordelige gebruikskosten die elektrische auto’s tot nu toe hadden bijna volledig tenietdoet. Volgens Touring dreigt deze situatie een slechte zaak te worden voor de groei van de verkoop van elektrische auto’s op ons grondgebied.  

Advertentie – lees hieronder verder

elektrische-auto-opladen-charger-voiture-electrique-1

De enige troef om de doelstellingen te halen, zou daarom de invoering van een autofiscaliteit zijn die (eindelijk) het voordeel geeft aan wagens die milieuvriendelijker zijn. Touring constateert dat alleen Vlaanderen hiertoe maatregelen heeft genomen en dat de (positieve) resultaten zichtbare zijn, maar dat dit alleen mogelijk is door een belastingvermindering te verlenen.

Beleid aanpassen

Het huidige beleid moet aangepast worden, stelt Touring, want het Belgische wagenpark blijft verouderen, wat natuurlijk schadelijk is voor de uitstoot van broeikasgassen (auto’s verbruiken meer) en voor de uitstoot van vervuilende stoffen (NOx, fijnstof enzovoort).

Zeker in de afgelopen maanden zijn de koopkrachtdaling en de onzekerheid over de toekomst natuurlijk geen factoren die de transitie helpen.

nieuwe-auto-kopen-prijs-achat-voiture-neuve-prix

Deze visie wordt gedeeld door FEBIAC (de Belgische federatie van autofabrikanten), dat benadrukt dat het prijsverschil tussen een thermisch en elektrisch model te groot blijft en dat het kunstmatig moet verzacht worden door de staat, tenminste voor een bepaalde periode. Dit moet het mogelijk maken om het aantal elektrische auto’s te vergroten en dus de productiekosten en de prijzen te verlagen. Een aankooppremie of belastingaftrek (zoals voor pick-ups bijvoorbeeld, hoewel dit in Wallonië niet meer bestaat) zouden de voorkeursoplossingen moeten zijn.

Volgens FEBIAC richt de overheid haar vergroeningsinspanningen momenteel alleen op de bedrijfswagens en is het hoog tijd om ook inspanningen te leveren voor particuliere kopers.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Japanse automerken in zwaar weer: Nissan-baas halveert zijn loon

Er is al veel gezegd en geschreven over de malaise die de westerse automerken doormaken. Maar de crisis heeft nu ook het land van de Rijzende Zon bereikt. Door een tegenvallende verkoop gaat Nissan bijvoorbeeld 9.000 jobs schrappen, terwijl de grote baas het mes zet in zijn eigen loon. Ligt het aan de verkoop, of spelen er andere zaken?

Tot 10:30 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.