Met deze tips gaat de batterij van je elektrische auto langer mee

Batterijen blijven de achilleshiel van elektrische auto’s. De batterij is duur om te vervangen en de levensduur hangt af van een reeks factoren. Het is dus raadzaam om enkele gebruiksvoorschriften te volgen, kwestie van de levensduur te verlengen.  

Gepubliceerd op 5 mei 2022
Leestijd : 6 min

Deel

Met deze tips gaat de batterij van je elektrische auto langer mee

De transitie naar de elektrische auto is begonnen, want Europa verbiedt de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035. In België verloopt deze overgang wellicht nog sneller. De jongste weken zien we een steeds grotere vraag naar geëlektrificeerde voertuigen en bedrijven geven de voorkeur aan elektrische auto’s. Dat is normaal: vanaf 2026 maakt de wet alleen nog elektrische auto’s fiscaal aftrekbaar voor bedrijven.

De elektrische auto werkt tegenwoordig zoals een smartphone, in die zin dat er een gebruikstijd en een oplaadtijd is. Na veelvuldig opladen verslechtert de batterij echter, tot ze niet genoeg autonomie meer heeft en dus vervangen moet worden. Enkele kleine gewoontes en de manier van opladen hebben een grote invloed op dit onvermijdelijke proces van achteruitgang. We sommen ze hier even op zodat je de levensduur van de batterij jouw elektrische auto kunt optimaliseren.

Je elektrische auto voorverwarmen

Alle elektrische auto’s kunnen vanop afstand voorverwarmd worden, vaak met een app op je smartphone. Deze functie kunnen we warm aanbevelen. Niet alleen omdat je – wanneer de auto aan het stroomnet hangt – geen energie voor de verwarming uit de batterij moet halen, maar ook omdat de batterij zelf wordt voorverwarmd op die manier. Wanneer je dan achter het stuur kruipt, gebruik je de batterij meteen in de optimale omstandigheden om degradatie te vermijden. Bovendien rijd je efficiënter, want de batterij levert meteen haar optimale vermogen en beste regeneratiecapaciteit (vooral in de stad). Uiteraard is deze voorverwarmingsfunctie vooral aangewezen in de winter om een ‘thermische shock’ te voorkomen.

Advertentie – lees hieronder verder

Andere gewoontes bij koud weer

chargefroid

De efficiëntie van een batterij – en dus de autonomie – wordt sterk beïnvloed door koude: je kunt minder kilometers afleggen (tot 30 à 40 procent) en dat wordt nog duidelijker wanneer je veel randapparatuur inschakelt (interieurverwarming, zetelverwarming enzovoort). Meerdere constructeurs raden aan om de auto ingeplugd te laten zodat de batterijtemperatuur niet onder een bepaalde drempel zakt. Volgens specialisten is het energieverbruik hiervoor minimaal, maar verbetert dit de levensduur van het batterijpakket. Het is ook af te raden om een elektrische auto met een lading van minder dan 40 procent aan vrieskou bloot te stellen. De batterij wordt dan immers gemakkelijker aangetast door de vorst.

Batterij voorverwarmen voor het opladen

Moderne elektrische auto’s hebben een functie om de batterij voor te verwarmen voor het opladen. Deze functie is interessant als je op het punt staat om een snellader te gebruiken op een geplande route. Snelladen warmt de batterij maximaal op, waardoor cellen de neiging hebben om te verslechteren. Bovendien kun je tijd winnen door de batterij voor te verwarmen, want zodra het batterijpakket op temperatuur is, wordt de stroom tijdens het laadproces gemakkelijker opgenomen.

Niet systematisch opladen ’s nachts

Wie thuis een laadpunt heeft, plugt zijn elektrische auto doorgaans in bij thuiskomst en laat de kabel zitten tot het volgende gebruik, de dag erna. Wellicht is dat niet de beste reflex, ook al garandeert het (tijdelijk) de grootste autonomie. Kleine gebruikers (die korte afstanden rijden) moeten vermijden om de batterij systematisch op te laden, want deze veelvuldige laadbeurten doen het batterijpakket verslijten. Elke nieuwe laadbeurt voegt een cyclus toe aan de laadgeschiedenis en dat is niet per se nodig. Vergeet niet dat een batterij vandaag voorzien is op gemiddeld 1.500 tot 2.000 laadcycli.

Niet tot 100 procent opladen

Het heeft geen zin om de batterij van een elektrische auto tot 100 procent op te laden, want dit is slecht voor de levensduur. In dagelijks gebruik beperk je dit beter tot 80 procent, een limiet waarmee je bovendien tijd wint tijdens het laden (de maximale laadsnelheid wordt bereikt tussen 20 en 80 procent). Idem wanneer je de auto stalt: vermijd om de batterij 100 procent op te laden. Het boordsysteem maakt het mogelijk om het gewenste percentage te bepalen. Wanneer je een lange rit wilt afleggen, kun je uiteraard wel tot 100 procent laden. Maar dat blijft beter een uitzondering.

Rijd liever niet met minder dan 20 procent

Het omgekeerde geldt ook: rijden met een auto die voor minder dan 20 procent opgeladen is, vergroot de degradatie van het batterijpakket. Je past dan ook beter de regel van 20 tot 80 procent toe om de levensduur te verbeteren.

packbatterie

Merk ook op dat een volledige ontlading (lege batterij) schade veroorzaakt aan de cellen. Zelfs met een batterij op 0 procent kun je nog enkele kilometers rijden, maar op een gegeven moment is het voorbij. Dan is de batterij nog niet volledig ontladen, want ze heeft altijd een minimaal stroomniveau nodig voor vitale functies. Daarom is er een verschil tussen de maximale capaciteit van een batterij en de effectief bruikbare of nuttige capaciteit.

Af en toe snelladen

We weten dat snelladen slecht is voor de batterij, ook al is het essentieel bij een langere trip. De hoge temperaturen die worden opgewekt, belasten de cellen en beïnvloeden de levensduur van het batterijpakket. Indien mogelijk heeft traag opladen daarom de voorkeur. En zoals gezegd, beperk je de laadbeurt beter tot 80 procent.

Ken het slijtageniveau van je batterij

Hoewel deze gewoontes zeer nuttig zijn, is het ook interessant om de gezondheidstoestand van je batterij te kennen (State of Health of SoH). Net als bij smartphones zijn er meerdere mobiele apps beschikbaar om die te achterhalen. Ook websites zoals Moba.com zijn handig, want ze bieden een certificaat van de gezondheidstoestand, wat praktisch kan zijn bij een doorverkoop. De constructeur heeft zelf uiteraard ook informaticasystemen om de staat van de batterij precies te meten. Zo’n meting is echter vaak betalend.

Tot 2.000 laadcycli

batterie-recyclage02

Net zoals bij een smartphone is de levensduur van een batterij afhankelijk van het aantal op- en ontlaadcycli. Vandaar ons advies om niet systematisch te laden als het niet nodig is. Natuurlijk verschilt het aantal cycli van model tot model, maar hoe kleiner een batterij is, hoe minder lang ze meegaat. Algemeen schommelt het verwachte aantal cycli tussen de 1.500 en 2.000. Daarboven zal de batterijcapaciteit aanzienlijk dalen. Voor een batterij die 300 km aflegt op één lading komt dit overeen met 300.000 km. Uiteraard staat het internet vol met getuigenissen van bestuurders die veel meer gereden hebben met hetzelfde pakket, maar het omgekeerde is ook waar.

Het batterijpakket verslijt met de tijd

Algemeen wordt aangenomen dat een batterij per jaar ongeveer 2 procent van haar capaciteit verliest. Dit betekent dat de maximumcapaciteit na vijf jaar schommelt rond de 80 of 90 procent (aangezien we ook de verslechtering van de cycli moeten optellen). Doorgaans garanderen fabrikanten hun batterij binnen een bepaalde grens: 8 jaar of 160.000 km met een resterende capaciteit van 70 procent. Ligt jouw batterij onder deze drempelwaarde, dan moet ze gratis vervangen worden.

Hoe kun je een elektrische auto langdurig stallen?

Een elektrische auto is niet gemaakt om lang stil te staan. Maar dit gebeurt natuurlijk wel vaak. Houd er rekening mee dat wanneer een elektrische auto langer dan 12 uur niet wordt gebruikt, de lading beter tussen de 30 en 80 procent bedraagt. Als de auto 100 procent opgeladen is, zullen de cellen al na enkele uren degraderen. Dat is nu eenmaal chemie. Idealiter laad je de batterij tot 50 procent op voor je de auto gaat stallen. Je zult weliswaar een ontlading zien maar die blijft minimaal, net als de druk op de cellen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.