Elektrisch

Na hoeveel kilometers compenseer je het CO2-nadeel van een elektrische auto?

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat je een bepaald aantal kilometers moet afleggen om de milieu-impact van een elektrische auto goed te maken. De productiefase van een elektrische auto vergt namelijk meer energie en grondstoffen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 12 jan. 2024 | Leestijd: 4 min

Elektrische auto’s hebben een ecologische impact te compenseren. Ze kunnen pas na een bepaalde gebruiksperiode als ‘groen’ bestempeld worden. Maar hoelang duurt dit precies? De Britse krant The Guardian onderzocht dit met de hulp van milieuorganisatie Transport & Environment.

Technisch gezien kost de productie van een elektrische auto veel meer energie dan die van een auto met verbrandingsmotor. Dat komt vooral door de batterij, maar ook door de talrijke (en duurdere) elektronica. Alles bij elkaar zou een elektrische auto 60 procent meer kosten dan een auto met verbrandingsmotor om te bouwen. Dat is best veel. Eenmaal op de weg, begint de elektrische auto dit nadeel te compenseren door geen CO2 meer uit te stoten via de uitlaat.

Advertentie – lees hieronder verder

DB2017AU00814_web_1600

Impact afhankelijk van gebruik

Uit het onderzoek van The Guardian blijkt dat hoe meer een elektrische auto gebruikt wordt, hoe kleiner de impact op het milieu. In het beste geval stoot een elektrische auto in zijn volledige levenscyclus drie keer minder uit dan een auto met verbrandingsmotor. Dit geldt ook voor batterijen die opgeladen worden met elektriciteit uit steenkool. Doorgaans duurt de inhaalbeweging twee jaar, maar dit is langer als de elektriciteit opgewekt wordt uit koolstofrijke bronnen zoals kolen of gas. Dan duurt het zes jaar of 70.000 km.

the-guardian-co2-EV

Deze visie wordt bevestigd door Colin Walker, een Amerikaanse specialist bij de Energy and Climate Intelligence Unit: zelfs met een minder ecologisch elektriciteitsnet op basis van gas en kolen blijven elektrische auto’s beter voor het milieu dan auto’s met verbrandingsmotor. En uiteraard neemt dat voordeel toe naarmate de elektriciteitsnetten minder koolstof gebruiken en de auto’s meer kilometers rijden.

Alleen CO2

Dit onderzoek kijkt alleen naar de CO2-voetafdruk van de elektrische auto en niet naar de totale milieu-impact, die natuurlijk ook afhangt van de grondstoffen. Batterijen gebruiken op grote schaal dure materialen, die beperkt beschikbaar zijn of een grote invloed op het milieu hebben tijdens de winning of de productie. Dit verschilt sterk naargelang de regio.

vw-germany-ev

Deze studie houdt geen rekening met dit aspect. Maar dat betekent niet dat het probleem genegeerd wordt. Vandaag gaat heel wat ontwikkelingstijd naar batterijen die minder of zelfs helemaal geen lithium meer nodig hebben. Het is belangrijk om inspanningen te blijven leveren zodat de elektrische auto steeds minder uitstoot en vervuilt, ook al zal een volledig uitstootvrije auto misschien nooit bestaan.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon