Nieuwe batterijcellen laden tot 90% in 15 minuten

Een Californische start-up heeft een doorbraak bereikt met batterijen voor elektrische auto’s. De cellen met een hoge energiedichtheid kunnen in 15 minuten tot 90% opgeladen worden.

Gepubliceerd op 12 november 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Nieuwe batterijcellen laden tot 90% in 15 minuten

Amprius Technologies, een Californische start-up gespecialiseerd in energie en batterijen, heeft een belangrijke doorbraak gerealiseerd op het vlak van elektrische auto’s. Het bedrijf presenteerde onlangs het resultaat van zijn ontwikkeling, namelijk de batterijcel SiMaxx, die een zeer hoge energiedichtheid combineert met een zeer snelle laadcapaciteit.

Het project van Amprius Technologies begon in 2022. De cellen in kwestie werden naar het United States Advanced Battery Consortium (USABC) gestuurd, een samenwerkingsverband van Amerikaanse fabrikanten zoals Ford, General Motors en Stellantis, met als doel de batterijtechnologieën snel te verbeteren. Het consortium financierde het onderzoek van de start-up met 4 miljoen dollar. Duidelijk een goede zet, want de eerste tests zijn verbazingwekkend.

360 Wh/kg

Amprius Technologies heeft een batterij met silicium nanodraden ontwikkeld. Het voordeel zit in de lage kosten en de snelle laadcapaciteit. De uitgevoerde tests lieten capaciteiten zien die ver boven de gestelde doelen lagen, namelijk een uitstekende energiedichtheid van 360 Wh/kg aan het begin van de levensduur (een record) en een resterende dichtheid van meer dan 275 Wh aan het einde van de levensduur (tegenover 250 Wh/kg in het beste scenario op dit moment). De vermogensdichtheid (die bepalend is voor de laadsnelheid) wordt geschat op 1.200 Wh. Dit betekent dat de cellen in slechts 15 minuten van 0 tot 90% kunnen opladen. Dit is een grote vooruitgang, aangezien de cellen in de Lotus Emeya momenteel ‘slechts’ in 14 minuten van 10 tot 80% kunnen laden.

Deze resultaten zijn uitstekend en bevestigen duidelijk de goede technologische aanpak van deze start-up, die ook andere, duurdere cellen heeft ontwikkeld, de Silatronix OS3, met een dichtheid van respectievelijk 450 Wh/kg en 1.150 Wh.

Advertentie – lees hieronder verder

De vraag is uiteraard wanneer deze cellen klaar zullen zijn om te commercialiseren. Meestal krijg je dan te horen dat het nog twee of drie jaar duurt. Maar dat is hier niet het geval, want Amprius Technologies is al in gesprek met grote fabrikanten om zijn technologie op grote schaal uit te rollen. Dit betekent dat deze batterijen binnen enkele maanden op de markt kunnen komen, de tijd die nodig is voor de finale industrialisatie. De vele onderzoeken en ontdekkingen van de laatste tijd wijzen erop dat de elektrische auto binnenkort ook voor lange afstanden zeer interessant wordt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.