Elektrisch

Onderzoek: succes van SUV’s doet klimaatvoordelen elektrische auto’s teniet

De transitie naar elektrische auto’s is op papier een stap voorwaarts voor de planeet. Maar volgens Greenpeace wordt de CO2-besparing van elektrische auto’s volledig tenietgedaan door het groeiende succes van SUV’s, die het brandstofverbruik en dus de uitstoot opdrijven.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 30 nov. 2023 | Leestijd: 4 min

De overstap naar elektrische auto’s is theoretisch een goede zaak voor de planeet, aangezien deze auto’s de uitstoot van broeikasgassen over hun hele levenscyclus met 69 procent verminderen. De winst is wel minder wanneer de elektriciteit om de batterij op te laden afkomstig is van kolen- of gascentrales, maar blijft aanzienlijk in vergelijking met een benzine- of dieselauto.

De huidige vooruitgang van elektrische auto’s zou volledig tenietgedaan worden door SUV’s, die wereldwijd steeds talrijker worden. Tenminste, dat beweert Greenpeace in een rapport dat gepubliceerd werd voor de opening van de klimaatconferentie COP28. In een persbericht stelt Greenpeace dat “de grootste autoconstructeurs zich halsoverkop storten op de productie van SUV’s, wat de planeet nog verder in de richting van een klimaatramp duwt”.

Advertentie – lees hieronder verder

VW

Drie merken

Greenpeace wijst met de vinger naar Hyundai-Kia, Volkswagen en Toyota, die volgens de organisatie een grote rol spelen in deze escalatie. Het aantal SUV’s dat wereldwijd rondrijdt, is gestegen van minder dan 50 miljoen in 2010 naar 330 miljoen in 2022. “1,3 keer het totale aantal geregistreerde voertuigen in de Europese Unie”, merkt het rapport op.

Volgens de berekeningen van Greenpeace waren deze SUV’s verantwoordelijk voor de uitstoot van meer dan 900 miljoen ton CO2 in 2021. En als dit wagenpark een land zou voorstellen, zou het op de zesde plaats staan van de grootste vervuilers van de wereld. Greenpeace schat dat de Hyundai-Kia-groep, Toyota en Volkswagen verantwoordelijk zijn voor ongeveer een derde van dit totaal, of 298 miljoen ton CO2. Deze hoeveelheid broeikasgassen wordt niet gecompenseerd door elektrische auto’s, die slechts 9 miljoen ton CO2 bespaard zouden hebben. De studie van Greenpeace baseert haar berekeningen op de volledige levenscyclus van een auto, en niet alleen op de periode waarin de auto gebruikt (of bestuurd) wordt.

toy

70 tot 80 procent

Volgens Greenpeace blijft het rijden zelf de meest vervuilende fase voor auto’s met verbrandingsmotoren, die op dat moment zo’n 70 tot 80 procent van de totale uitstoot van hun levenscyclus uitstoten. Greenpeace grijpt deze studie aan om de auto-industrie op te roepen te stoppen met greenwashing. Het vraagt alle constructeurs om “hun SUV-wagenpark te verkleinen en tegelijkertijd te elektrificeren”. Tegelijk dringt Greenpeace er bij de merken op aan om hun gamma van elektrische SUV’s te verkleinen omdat hun voetafdruk ook groter is dan die van een conventionele berline of break.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon