Toen Tesla in 2012 de Model S berline lanceerde, werd het geconfronteerd met een ernstige beperking: de totale afwezigheid van een oplaadnetwerk op de wegen wereldwijd. Daarom had Tesla geen andere keuze dan zijn eigen netwerk van superladers te ontwikkelen. Natuurlijk was de investering kolossaal, maar het was opnieuw een visionaire zet, want vandaag heeft Tesla zijn netwerk opengesteld voor andere merken van elektrische auto’s, waardoor het een aanzienlijk rendement kan halen uit deze installaties.
Het is duidelijk dat dit concept ook andere fabrikanten op ideeën brengt. Natuurlijk hebben de Volkswagen Groep, Mercedes, Ford en BMW allemaal geïnvesteerd in het snellaadnetwerk van Ionity, maar sommige van hen willen nog verder gaan. Zoals Porsche, dat net zijn eerste Porsche Charging Lounge heeft geopend, een relaxte plek waar de klanten van het merk hun elektrische auto’s in alle rust kunnen opladen.
Snel opladen
Dit eerste oplaadcentrum is slechts de eerste van vele, als we Porsche mogen geloven. Het is geopend in Duitsland bij Bingem an Rhein, een stadje met 25.000 inwoners in Rijnland-Palts op slechts twee minuten van het knooppunt van de snelwegen A60 en A61. Momenteel hebben alleen Porsche-eigenaars toegang.
Advertentie – lees hieronder verder
De laadpunten worden geleverd door het Italiaanse Alpitronic – dezelfde leverancier als Ionity – en er zijn zes laadpunten met een capaciteit van 300 kW, maar deze worden in 2024 geüpgraded naar 400 kW (wat onnodig lijkt, aangezien de Taycan pieklaadcapaciteiten van ongeveer 270 kW accepteert). Er zijn ook andere laadpunten geïnstalleerd, maar dan op wisselstroom (22 kW).
Een groen station
Iets wat minder gebruikelijk is: Porsche benadrukt dat de elektriciteit voor dit oplaadcentrum afkomstig is van hernieuwbare bronnen, en het is bedoeld als aanvulling op het Ionity-netwerk, waarin Porsche ook partner is. Porsche richt zich met deze centra vooral op de klantervaring. De gebouwen, die lounges zijn, worden gevoed door warmtepompen om in lijn te blijven met de aanpak.
Klanten krijgen automatisch toegang tot deze stations (via slagbomen met camera’s die de nummerplaten scannen) en krijgen non-alcoholische dranken en snacks aangeboden. De kosten voor het opladen blijven zeer redelijk, in lijn met de Tesla superchargers: 33 eurocent per kWh. Het valt nu nog te bezien of de klanten op het aanbod zullen ingaan…
Op zoek naar een nieuwe elektrische premiumwagen? Bekijk ons uitgebreide aanbod
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be