De bocht naar de elektrische auto is ingezet. Maar we moeten transparant zijn: gemakkelijk is dit niet. Zowel voor de mentaliteit van de bestuurders als technisch is deze transitie een grote verandering. Terwijl Europa van plan is om in 2035 de auto met verbrandingsmotor te verbannen (als alles goed gaat, want een uitstel lijkt in de maak), probeert België de transitie op z’n eigen manier te versnellen met de (krachtige) hefboom van de bedrijfswagens, die vanaf 2026 alleen nog fiscaal aftrekbaar zijn als ze elektrisch zijn.
Dat systeem werkt, want de verkoop van elektrische auto’s stijgt: in februari 2023 werd de 100.000ste elektrische auto op het Belgische wegennet gezet volgens de FOD Mobiliteit, een groei met 30.000 eenheden sinds augustus vorig jaar (toen waren er nog maar 71.000 EV’s in het verkeer). Natuurlijk is nog niet iedereen overtuigd van elektromobiliteit, want het concept wordt nog altijd gehinderd door een te hoge aankoopprijs, een gebrek aan laadpunten en een (volgens velen) te beperkt rijbereik.
Rijbereik niet zo belangrijk
Toch is het gebrek aan autonomie van elektrische wagens eigenlijk maar een gedachte. Dat blijkt uit een Amerikaanse studie van de universiteit van Delaware, gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Energies. Het onderzoek stelt dat bijna 40 procent van de Amerikaanse bestuurders kan toekomen met de actieradius van de meest bescheiden elektrische auto op de markt, de Dacia Spring, die op een gemengd parcours 230 km en in de stad 305 km ver geraakt. Een opmerkelijke stelling, aangezien de afstanden in het land van Uncle Sam groot zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Om de relevantie van hun stelling aan te tonen, analyseerden de onderzoekers gedurende enkele maanden de rijgewoonten van 333 automobilisten in de buurt van Atlanta (Georgia). De resultaten zijn verbazingwekkend: 37,9 procent van de automobilisten is in staat zijn dagelijkse taken te vervullen door hun elektrische auto … wekelijks op te laden. Met andere woorden: het aantal dagelijkse kilometers is zo laag, dat één keer opladen per week volstaat.
En in België?
Deze nieuwe studie bevestigt wat eerder al werd vastgesteld in België, waar de meeste bestuurders gemiddeld 40 km per dag rijden. Dit betekent dat ook in België de batterij van een Dacia Spring (minder dan 30 kWh) zou moeten volstaan voor de activiteiten van maandag tot vrijdag. Alleen in het weekend zou dus moeten worden opgeladen.
Als we alle gegevens combineren, zou elektrisch rijden met een Dacia Spring zelfs een geschikte oplossing zijn voor 75 procent van de Belgen, want volgens HR-specialist SD Worx werkt driekwart van de Belgen op minder dan 20 km van zijn woonplaats. En hoe zit het dan met de vakantie? Hiervoor zou je een auto met een groter rijbereik kunnen huren of een ander vervoermiddel kunnen gebruiken (zoals het vliegtuig of de trein). En jij, kun jij een week lang al je activiteiten uitvoeren met een rijbereik van 230 km?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be