Elektrisch

Steeds meer laadpalen, maar veel Belgen willen niet elektrisch rijden

Uit een onderzoek blijkt dat het aantal laadpalen sneller groeit dan de zin van de Belgen om met een elektrische auto te rijden. Amper vier op de tien deelnemers zien zichzelf een elektrische auto kopen. Een probleem, nu de transitie begonnen is.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 1 jul. 2022 | Leestijd: 4 min

Elke twee jaar houdt consultancybedrijf Roland Berger zijn Automotive Disruption Radar (ADR), een onderzoek dat bekijkt hoe de transitie van de elektrische auto verloopt in 23 landen. In totaal behandelt het onderzoek 26 parameters. Volgens deze nieuwe barometer zit België nog altijd onder het gemiddelde, maar boekt het toch duidelijk vooruitgang in de aanvaarding van nieuwe mobiliteitstechnologieën.

Zo neemt het aantal laadpalen op ons grondgebied snel toe, want het rapport vermeldt 8.400 laadstations voor elektrische auto’s. Dit aantal houdt in dat België nu 5,4 laadstations heeft per 100 km weg, een gemiddelde dat ons bij de beste Europese studenten plaatst aangezien alleen Noorwegen (15,3), Zweden (6) en Nederland (37,5) het beter doen. Dit betekent dus ook dat België beter scoort dan Duitsland (3) of Frankrijk (1,8).

Advertentie – lees hieronder verder

66 procent meer per jaar

Roland Berger stelt vast dat het aantal laadpalen in België sinds 2007 groeit met 66 procent per jaar, een bijzonder hoog percentage. Het hoogste van Europa zelfs, met uitzondering van Spanje (87 procent). Op Europees niveau heeft België 4,5 procent van de laadpunten, terwijl het slechts 0,8 procent van de oppervlakte van de Europese Unie vertegenwoordigt (volgens gegevens van ACEA).

Une enquête montre les bornes de recharge se déploient plus rapidement que l’envie des Belges de rouler électrique. 

Deze situatie staat in schril contrast met de terughoudendheid van de Belgen tegenover de elektrische auto. Amper 40 procent van de deelnemers aan het onderzoek van Roland Berger is van plan om een elektrische auto te kopen. Dit is weliswaar meer dan twee jaar geleden (25 procent), maar minder dan het Europese gemiddelde van circa 60 procent. Dit is op zijn minst verrassend te noemen, omdat het wetgevend kader zeer gunstig is voor de elektrische auto, vooral qua fiscale aftrekbaarheid voor zelfstandigen en bedrijven. Het zwakke punt: er zijn nog altijd geen incentives voor particulieren, terwijl die er wel zijn in andere Europese landen (Frankrijk, Duitsland enzovoort).

Te duur

De Belgen vinden de elektrische auto nog altijd te duur in aankoop (69 procent), meer dan in de rest van Europa (56 procent). Roland Berger wijst erop dat dealers als verkooptechniek vaak de totale maandelijkse kosten voor deze auto’s tonen. Een techniek als een andere, maar die wordt niet goed begrepen of ontvangen door de potentiële koper.

Naast het probleem van de aankoopprijs geven de Belgen aan dat de laadinfrastructuur volgens hen onvoldoende ontwikkeld is (47 procent), terwijl ook de beperkte autonomie als rem wordt gezien (43 procent). De autonomie en de laadsnelheid zijn de afgelopen jaren nochtans aanzienlijk verbeterd. En het is inmiddels duidelijk dat België genoeg laadpunten telt, rekening houdend met het aantal elektrische auto’s in het verkeer. Het komt er dus op aan dat consumenten zich hiervan bewust worden, wat nog niet zo eenvoudig blijkt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon