Verschilt betaalde en geleverde elektriciteit aan laadpunten voor elektrische auto’s?

Geleidelijk breidt het netwerk van laadpunten in België uit. Maar het publieke laadnetwerk, dat voor iedereen toegankelijk is, rekent doorgaans hoge prijzen aan. En dat is nog niet alles: door het gebrek aan wetgeving om laadpunten te controleren, betalen mensen vaak voor meer elektriciteit dan er echt in de auto wordt geïnjecteerd.

Gepubliceerd op 6 januari 2025
Leestijd : 3 min

Deel

Verschilt betaalde en geleverde elektriciteit aan laadpunten voor elektrische auto’s?

De transitie naar elektrische auto’s krijgt geleidelijk vorm. Het gewenste niveau is nog niet gehaald, maar stap voor stap ontwikkelt het laadnetwerk zich. Dit maakt het gebruik van elektrische auto’s flexibeler en eenvoudiger. Steeds meer bestuurders hebben toegang tot een publiek laadpunt, in de stad, op een parking of langs de snelweg. Praktisch, maar doorgaans nogal duur, omdat de kosten per kWh erg hoog zijn. Dat het publieke netwerk duur is, komt ook omdat automobilisten vaak meer elektriciteit aangerekend krijgen dan ze daadwerkelijk in hun auto laden.

Dit probleem wordt terecht aangekaart door onze collega’s van Het Belang van Limburg en La Libre. Volgens het bedrijf Trescal, dat de conformiteit van meetapparatuur controleert (debietmeters in tankstations, zoals thermometers die gebruikt worden in industriële productie), zijn laadpunten niet onderworpen aan enige controlewetgeving. En het is onvermijdelijk dat een slechte afstelling grote financiële gevolgen heeft.

Geen wettelijk kader

Hoewel er wetgeving bestaat om de kwaliteit van benzine en diesel in tankstations en de correcte werking (en juiste hoeveelheid) van tankpistolen te controleren, ondergaan laadpunten geen enkele controle. Het gevolg is dat klanten geen idee hebben waarvoor ze betalen als ze hun batterij opladen. Betalen ze voor de elektriciteit die door het laadpunt wordt verbruikt, de elektriciteit die van het laadpunt naar de laadkabel gaat, of de elektriciteit die daadwerkelijk in de auto wordt opgeslagen? In feite is er geen antwoord, omdat er tot op heden geen wettelijk kader bestaat. Helaas.

17705

Advertentie – lees hieronder verder

Nochtans is bekend dat de verliezen tijdens het opladen relatief hoog kunnen oplopen voor een elektrische auto, met name door de opwarming van de kabel en het batterijpakket. In 2022 toonde een ADAC-onderzoek aan dat tot 30% van de energie verloren kan gaan bij het gebruik van een adapter die in een gewoon stopcontact wordt gestoken. In 2021 toonde Autobest aan dat het verlies kan oplopen tot 27% voor bepaalde voertuigen.

Uit een recent onderzoek van het Belang van Limburg blijkt dat er bijna altijd een verschil van 10% zit tussen de elektriciteit die de automobilist aan het laadpunt betaalde en de elektriciteit die effectief aan de batterij werd geleverd. 

2149530105

Evolutie?

In werkelijkheid worden laadpunten afgesteld, maar slechts één keer: wanneer het laadstation in gebruik wordt genomen. Daarna zijn er geen verdere controles, hoewel de waarden na verloop van tijd zeker kunnen afwijken. Deze factor kan gebruikers van elektrische auto’s wantrouwig maken. Auto’s op batterijen worden immers geacht goedkoper te zijn precies door de lagere elektriciteitskosten. En een controle kost niet zo veel: ongeveer honderd euro. We hebben dus nog een lange weg te gaan.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
50.700 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
50.700 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.