We worden overspoeld door informatie en helaas zit daar ook veel desinformatie tussen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij elektrische auto’s, die vaak met de vinger gewezen worden voor hun zwak rijbereik en de levensduur van hun batterij. In de praktijk is dat vaak onterecht, want vele studies bewijzen dat de aandrijflijn van elektrische auto’s langer meegaat dan die van auto’s met een verbrandingsmotor. Het is niet uitzonderlijk dat een elektrische auto erin slaagt meer dan 500.000 km te rijden, wat minder vaak voorkomt bij auto’s met een verbrandingsmotor.
Nog meer bewijs hiervoor wordt geleverd door CALB, een Chinese batterijgigant op het vlak van elektrische auto’s (de nummer drie, na CATL en BYD). CALB heeft net een nieuwe batterijcel onthuld tijdens RE+, de beurs voor hernieuwbare energie in Las Vegas.
Twee soorten cellen
CALB presenteerde de 314Ah-cel, wat simpelweg verwijst naar de capaciteit per eenheid. De cel is beschikbaar in twee versies: een luchtgekoelde en een vloeistofgekoelde. De vloeistofgekoelde cel kan binnenkort opduiken in onze auto’s, maar ook in andere voertuigen of transportmiddelen zoals vrachtwagens en zelfs bepaalde boten. CALB denkt aan industrieel gebruik van deze cellen, die tot 6,58 MWh georganiseerd zouden kunnen worden. De commerciële toepassingen zouden tot 425 kWh gaan.
Advertentie – lees hieronder verder
Nog het meest verrassend is de levensduur van deze cellen. CALB heeft aangekondigd dat de 314Ah een levensduur van minstens 25 jaar haalt, zonder degradatie tijdens de eerste duizend laadcycli. Dat verhoogt de levensverwachting van de volgende generatie elektrische auto’s. Ze zouden de auto’s met verbrandingsmotoren irrelevant maken voor dagelijks gebruik, maar niet als onderdeel van verzamelingen natuurlijk (oldtimers).
Revolutie?
Op dit moment is de slijtage van de batterijen van elektrische auto’s meer uitgesproken. Bij Tesla bijvoorbeeld mag je een degradatie van het batterijpakket verwachten van zo’n 12 procent na 320.000 km, wat overeenkomt met 800 oplaadcycli. CALB is niet het enige bedrijf dat werkt aan zeer performante batterijen. CATL plant bijvoorbeeld een batterij met een garantie van 18 jaar of 800.000 km.
De innovatie van de CALB-cel zit binnenin, en dan vooral in de chemische samenstelling: de 314Ah-cel bevat geen lithium of kobalt, maar natrium. Dankzij deze technologie bedraagt de energie-efficiëntie 96 procent, terwijl de energiedichtheid 12 procent hoger ligt dan die van de huidige technologieën. Nadat Toyota eerder al een nieuwe generatie batterijen aankondigde tegen 2026, gaat de technologie voor batterij-aangedreven auto’s alweer razendsnel vooruit.
Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be !
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be