De befaamde 4680-batterijcellen van Panasonic Energy en Tesla staan al een tijdje op stapel. Ze hadden er eigenlijk al in 2023 moeten zijn, maar gaan binnenkort eindelijk in massaproductie. En dat is heel goed nieuws voor elektrische auto’s. Deze nieuwe cellen betekenen een mooie vooruitgang in lithium-ionbatterijen. Oordeel zelf: ze bieden vijf keer zo veel capaciteit als de 2170-cellen die momenteel in veel elektrische modellen gebruikt worden. Dit wordt een grote verandering.
Deze 4680-cellen hebben twee voordelen: enerzijds een groter rijbereik waardoor tegelijk minder cellen nodig zijn en anderzijds een kleiner gewicht en formaat voor de batterij. Deze nieuwe technologie zou de productiekosten verlagen, wat ook een positief effect kan hebben aan het einde van de keten, voor de automobilist. In zekere zin maakt deze batterij de langverwachte cirkel rond: efficiëntere batterijen tegen lagere kosten.
Advertentie – lees hieronder verder
16% meer rijbereik
Een van de sterke punten van de 4680-cellen is hun vermogen om een groter rijbereik te bieden binnen dezelfde grootte. Volgens Tesla kunnen deze cellen het rijbereik van auto’s met 16% verhogen. Dat lijkt weinig, maar is vandaag zowat het verschil tussen het theoretische en werkelijke rijbereik. Het wordt dus comfortabeler om lagere afstanden af te leggen, een van de redenen waarom veel automobilisten nog niet op elektrische auto’s zijn overgestapt.
We moeten wel eerlijk zijn: hoewel deze technologie veelbelovend is, zorgt ze nog niet voor de grote doorbraak waar we allemaal op zitten wachten. De eerste tests van de Tesla Cybertruck wijzen op een energiedichtheid van 170 Wh/kg, een verbetering van 5% tegenover de huidige Tesla Model 3-batterijen. Er is vooruitgang, maar het is nog niet de revolutie die we verwachten met vastestofbatterijen, met een 50% betere energiedichtheid.
Vanaf 2025
Het goede nieuws is dat we niet eeuwig moeten wachten om hiervan te profiteren. Het doel is om deze batterijcellen vanaf 2025 op grote schaal te produceren in de Japanse productiesite in Wakayama, een fabriek die essentieel is voor de toekomst van Tesla, dat momenteel strijdt met enkele zeer sterke Chinese fabrikanten. Nog een argument voor deze batterijen: Panasonic heeft beloofd dat de productie volledig koolstofneutraal gebeurt, wat de elektrische auto nog aantrekkelijker zou maken dan de auto met verbrandingsmotor op ecologisch vlak, een punt dat vaak betwist wordt door tegenstanders van de elektrische auto.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be