Waarom mag je de kabel van een opladende elektrische auto niet opgerold laten?

Inductieladen voor elektrische auto’s staat nog in de kinderschoenen, dus tot nader order moet je een kabel gebruiken om de auto met het oplaadpunt te verbinden. Het probleem is dat de kabel erg lang kan zijn en het is verleidelijk om hem opgerold te laten liggen. Maar dat is goed goed idee.

Gepubliceerd op 22 december 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Waarom mag je de kabel van een opladende elektrische auto niet opgerold laten?

Rijden met een elektrische auto vereist onvermijdelijk opladen. Oplaadsystemen worden steeds sneller, maar er is nog steeds een kabel nodig. Een aantal fabrikanten werkt aan inductie-oplaadsystemen, maar tot nu toe zijn dit prototypes, omdat accu’s nog niet in staat zijn om snel een hoog oplaadvermogen te verteren zonder kabel. Inductiesystemen zijn dus nog steeds apparaten die langzaam opladen en leveren nog steeds een aantal problemen op qua energieverlies. Maar daar komt zeker verandering in.

Kortom, je moet altijd een kabel gebruiken, wat veel handelingen vereist en soms tot knopen leidt. Het is belangrijk om te onthouden dat een geknoopte of opgerolde b geen goed idee is bij het opladen van een elektrische auto. Waarom niet? Omdat de kabel warm wordt – in feite is de opwarming van de kabel en de batterij tijdens het opladen verantwoordelijk voor 20% van het laadverlies – en als de warmte niet wordt afgevoerd, bestaat er brandgevaar.

iStock-1177271089

Het spoeleffect

Een kabel die op zichzelf is gewikkeld, creëert een spoeleffect, wat de opwarming verhoogt. Het advies is dus: rol de kabel zoveel mogelijk af om de warmte af te voeren. Volgens een specialist van de Karel de Grote Hogeschool, geïnterviewd door HLN, geldt dit advies niet alleen voor elektrische auto’s: het geldt voor alle kabels, ongeacht het gebruik.

Advertentie – lees hieronder verder

Sommige kabels hebben extra isolatie om oververhitting en dus brandgevaar te voorkomen, maar die zijn ook veel duurder. Als alternatief kun je kiezen voor een spiraalkabel, die zo gevormd is dat hij niet in de knoop kan geraken. Door hun vorm raken ze de grond ook minder, waardoor ze minder vuil worden; een extra voordeel. En, last but not least: omdat ze voorgevormd zijn, zijn ze ook veel gemakkelijker op te bergen omdat ze minder ruimte innemen. Bovendien zijn deze spiraalkabels niet onbetaalbaar, met prijzen vanaf 200 euro.

Voor de rest zijn de kabels over het algemeen vuil en onpraktisch. De ideale oplossing is om de meegeleverde opbergtas te gebruiken. En als je er geen hebt, koop er dan zelf een, want een kabel kan gemakkelijk de kofferbak vervuilen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.