Xiaomi verontrust Porsche en Tesla met elektromotoren

Niemand had echt verwacht dat het Chinese Xiaomi de wereld van de elektrische auto’s zou betreden. Maar Xiaomi doet het dus wel, met een zekere autoriteit zelfs. Naar verluidt maken zijn elektromotoren zelfs directieleden bij Porsche en Tesla ongerust. Waarom?

Gepubliceerd op 21 januari 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Xiaomi verontrust Porsche en Tesla met elektromotoren

Het Chinese bedrijf Xiaomi, gespecialiseerd in mobiele telefoons en consumentenelektronica, kondigde onlangs aan de markt van de elektrische auto’s te betreden. Verrassend, ook al deden Apple en Google het eerder, weliswaar zonder succes. Op het eerste gezicht is het een uitdaging. Maar dat is wellicht zonder rekening te houden met de vastberadenheid van de Chinese cultuur en de grote overheidssubsidies die de aankondiging van Xiaomi mogelijk maakten. Het bedrijf is nu ook autobouwer en heeft zonet de SU7 voorgesteld.

Onverwacht is dat Xiaomi de nadruk legt op geavanceerde technologieën, meer bepaald enkele technologie waar deze jonge fabrikant nog helemaal geen ervaring mee had: elektromotoren.

xiaomi-su7-00002-scaled

98% rendement

De zogenaamde HyperEngine-elektromotoren van de SU7 betekenen een stap voorwaarts in de wereld van de elektrische auto. Ze werden met de hulp van Inovance Technology ontwikkeld en er werden 155 patenten voor aangevraagd. De HyperEngine V6 en V6s bieden verschillende vermogens tot 347 pk. Ze halen draaisnelheden van 21.000 tr/min, tegenover 20.000 tr/min voor de Tesla Model S Plaid en 16.000 tr/min voor de Porsche Taycan Turbo S. En dat is nog niet alles: de geplande V8s-motor zal de lat in 2025 nog verhogen naar 27.200 tr/min en 578 pk. Een andere motor die nog in ontwikkeling is (met voorlopige onbekende introductiedatum) gebruikt onderdelen uit carbon en gaat tot 35.000 tr/min.

Advertentie – lees hieronder verder

laser-solidification-1

Xiaomi gebruikt ook rotors met laserwikkeling voor zijn motoren, een techniek die een uitzonderlijke efficiëntie van 98,11% oplevert, tegenover 95% voor de beste huidige motoren. 3% verschil klinkt misschien weinig, maar de ingenieurs moesten een forse inspanning leveren om dat te bereiken. Het resultaat is nog indrukwekkender in vergelijking met het rendement van verbrandingsmotoren, dat bij de beste motoren tussen 40 en 45% ligt. Aan de andere kant zijn de prestaties er wel: de SU7 accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 2,78 seconden. Elon Musk moet ongetwijfeld even slikken bij de gedachte dat de Plaid onttroond wordt…

Dit alles toont aan dat de Chinezen het menen. En dat ook zij perfect in staat zijn om te innoveren in de auto-industrie. In die mate zelfs dat ze onze beste autobouwers op de knieën dwingen? De tijd zal het leren, maar stilaan dringt het besef door…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.