Libië en Noorwegen dreigen brandstofprijzen helemaal te doen ontploffen

De druk op de energieprijzen in het algemeen en zeker de brandstofprijzen is nu al erg hoog. En die kan nog toenemen door protesten in Libië en stakingsaankondigingen in Noorwegen. Zullen de prijzen nog meer stijgen?

Gepubliceerd op 6 juli 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Libië en Noorwegen dreigen brandstofprijzen helemaal te doen ontploffen

Ondanks de komst van de zomer houden de spanningen op de energiemarkt aan. De vakantie leidt tot een prijsstijging van brandstoffen aangezien we onze vervoersmiddelen meer gebruiken, maar dat is minder het geval voor gas of elektriciteit, waarvoor de vraag doorgaans daalt. Maar dit jaar dalen de prijzen niet, integendeel zelfs. De omgekeerde situatie tekent zich af omdat nieuwe elementen de prijzen op de internationale markten weer omhoogjagen.

Vooral de olieprijzen kunnen de komende weken verder onder druk komen, omdat verschillende olieproducerende landen die het wegvallen van Russische olie moesten opvangen met grote problemen (zullen) kampen. Dit is bijvoorbeeld het geval in Libië, waar de afgelopen weken sociale spanningen zijn ontstaan ​​door de stijgende kosten voor levensonderhoud.

Libiërs nemen deel aan grote demonstraties om hun moeilijke levensomstandigheden en de onophoudelijke stroomonderbrekingen aan de kaak te stellen. De bevolking mobiliseerde zich om nieuwe verkiezingen te eisen. Heel wat arbeiders in de oliesector gingen hierdoor niet aan de slag, wat leidde tot een aanzienlijke productiedaling van ruwe olie. Normaliter produceert Libië ongeveer 865.000 vaten per dag, maar door de huidige spanningen is de productie gedaald tot 409.000 vaten per dag, op bepaalde momenten zelfs maar 365.000 vaten.

oil-drum

Advertentie – lees hieronder verder

Staking in Noorwegen

De huidige energiecrisis is deels het resultaat van het vlindereffect. Daarmee bedoelen we dat schijnbaar ongevaarlijke, kleine variaties kunnen leiden tot grote veranderingen en chaos. Dat is precies wat er gebeurt met het economisch herstel, de oorlog in Oekraïne, de westerse sancties, het protest in Libië en nu ook de situatie Noorwegen. Daar zijn er grote stakingen in de oliesector. De publieke energiegroep Equinor moest al drie olie- en gasplatformen sluiten sinds de vakbonden maandagavond besloten om te staken. Ze eisen loonsverhogingen om de ontsporende inflatie te compenseren.

Volgens de Financial Times is momenteel wel maar 1 procent van de gasexport uit Noorwegen getroffen. Maar als de staking blijft duren, kunnen de stakers de bevoorrading van koolwaterstoffen volledig blokkeren. Op een moment dat Europa alternatieve oplossingen zoekt voor de bevoorrading na het embargo op Russische koolwaterstoffen, stelt dit uiteraard opnieuw een groot probleem. Noorwegen is momenteel de grootste energieleverancier voor de Europese landen. De vakbonden hebben ermee gedreigd de olieproductie met 341.000 vaten per dag te verminderen en tegelijk de gasexport te reduceren met 56 procent.

Gelukkig lijkt de toestand in Noorwegen tot rust te komen. De overheid heeft de werknemers en werkgevers samengebracht voor een onafhankelijke instantie om te bemiddelen in het conflict, zoals de Noorse wet verplicht. Maar dat betekent nog niet dat de gemoederen bij de stakers helemaal bedaard zijn. Als ze hun zaak niet winnen, kunnen ze nog altijd hun dreigementen uitvoeren. Al deze ongerustheid over het energievraagstuk heeft ertoe bijgedragen dat de koers van de euro tegenover de dollar gezakt is tot het laagste niveau in twee decennia.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.