Sinds de covidcrisis en de lockdowns heeft er een mentaliteitswijziging plaatsgevonden binnen bedrijven. Bij veel bedrijven, te beginnen met de grootste, is het nu mogelijk om structureel vanop afstand te werken, meerdere keren per week. Veel werknemers zien dit als een voordeel. Ze vinden zo een betere balans tussen werk en privé. De werkgevers hebben ook begrepen hebben dat bepaalde telewerkers thuis soms meer gedaan krijgen, terwijl het brandstof uitspaart bij medewerkers met een bedrijfswagen.
Het gevolg is dat telewerkers minder rijden, maar ook dat ze vaker duurzame transportmiddelen gebruiken, zo blijkt uit een onderzoek van verkeersinstituut VIAS. Volgens de cijfers verklaart 32 procent van de Belgen minstens één dag per week te kunnen telewerken. In slechts vier jaar tijd (sinds 2018) is het aantal telewerkers verdubbeld. De Brusselaars werken het vaakst vanop afstand (43 procent). Dan volgen de Vlamingen (33 procent) en de Walen (28 procent).
Minder en andere trajecten
Uit de enquête van VIAS, uitgevoerd bij 1.250 Belgische werknemers, blijkt ook dat de verplaatsingen dankzij telewerken meer gespreid worden over de dag, wat natuurlijk de vlotheid van het verkeer ten goede komt. Bij telewerkers stijgt het aantal verplaatsingen voor boodschappen of diensten op telewerkdagen (28 procent). Deze ritten worden doordeweeks en overdag afgelegd in plaats van ‘s avonds, in het weekend of op verlofdagen (32 procent).
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens de berekeningen van VIAS kan met telewerken in totaal 35 miljoen kilometer per dag uitgespaard worden, waarvan 14 miljoen alleen met auto’s. Dat is meer dan in 2018 (9 miljoen niet-afgelegde kilometers dankzij telewerken). We zien ook dat hoe groter de afstand tussen woon- en werkplaats, hoe meer vanop afstand gewerkt wordt. Boven 50 kilometer werkt bijvoorbeeld meer dan 50 procent van de deelnemers aan het onderzoek minstens één dag per week vanop afstand.
Zoals gezegd zijn alternatieve transportmiddelen populairder bij telewerkers. Vooral het succes van de trein en het openbaar vervoer groeit. Ze zijn populairder bij telewerkers dan bij niet-telewerkers, met respectievelijk 61 en 40 procent gebruikers.
Sommige respondenten die regelmatig telewerken, lijken meer gemotiveerd om het openbaar vervoer te nemen in plaats van de auto om naar het werk te gaan (29 procent) of om op de fiets te stappen (30 procent). Bovendien zou men door telewerk verdraagzamer worden voor de ongemakken die zich kunnen voordoen bij de verplaatsingen te voet of met de fiets (voor 40 procent van de respondenten) of bij het gebruik van het openbaar vervoer (voor 30 procent van de respondenten).
Telewerken redt levens
Het spreekt voor zich dat telewerken door minder afgelegde kilometers en minder voertuigen op de weg ook een positief effect heeft op de verkeersveiligheid. Zo schat VIAS dat er in 2021 35 levens en 242 zwaargewonden gered werden
Bovendien zijn dankzij telewerken meer dan 3.000 ongevallen met gewonden of doden vermeden. Comfort, meer flexibiliteit en zekerheid: telewerken heeft wellicht nog een zeer mooie toekomst, tenminste voor wie het kan toepassen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be