1. Suzuki Vitara : 8 automerken

De onbetwiste nummer 1 uit dit lijstje is de Suzuki Vitara, een model dat door maar liefst 8 (!) automerken werd verkocht. De bekendste namen zijn de Santana 300 en Chevrolet Tracker, al wisselde de Japanse terreinauto eveneens als een Mazda (… Proceed Levante), als een Pontiac en als een GMC van eigenaar.

Caprice

2. Chevrolet Caprice : 7 automerken

De Chevrolet Caprice illustreert perfect het beleid van General Motors wat (overmatige) globalisering betreft. Aanvankelijk ontwikkeld door Holden voor de Australische markt, geniet de zesde generatie Caprice van een echte internationale carrière: Chevrolet Caprice in de Verenigde Staten, HSV Grange in zijn sportversie en Holden Statesman in zijn luxueuze variant. Daarnaast rijdt hij rond als Buick Park Avenue in China en als Daewoo Veritas in Zuid-Korea. Het Duitse bedrijf Bitter importeerde het model zelfs een tijdje in Europa als Vero. Zonder succes.

Kadett

3. Opel Kadett : 7 automerken

De Kadett is nog een mooi voorbeeld. Hij droeg niet alleen het Opel- en Vauxhall-logo maar ook dat van Chevrolet (in Brazilië), van Pontiac (in de VS) en ook van Asüna en Passport, merken die nu verdwenen zijn. Daewoo had hem ook al eens gerecycleerd door er de Nexia van te maken.

Kalos

4. Chevrolet Kalos : 6 automerken

Daewoo werd op de meeste wereldmarkten ‘opgewaardeerd’ tot Chevrolet. De Amerikaanse klant had echter ook de keuze uit de Pontiac G3, terwijl Canadezen konden kiezen voor een Suzuki Swift+, de Oekraïners voor een lokaal geproduceerde ZAZ Vida en de Australiërs voor een Holden Barina.

Trafic

5. Renault Trafic : 5 automerken

De huidige Renault Trafic is de vrucht van een samenwerking tussen – alweer – General Motors groep (weer!) en Renault en wordt daarom ook aangeboden onder als een Opel en een Vauxhall. En aangezien Renault en Nissan een alliantie vormen, draagt hij ook de badge van de Japanse fabrikant. Sinds 2016 wordt de bestelwagen zelfs aangeboden door Fiat, als de Scudo.