Hybride

De volgende Bugatti zal “sterk geëlektrificeerd” zijn

De vervanger van de huidige Chiron zal van koers veranderen. Volgens Mate Rimac die aan dit model werkt, zal de volgende Bugatti hoe dan ook “sterk geëlektrificeerd” zijn. Waarvan akte!

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 13/03/2022 | Leestijd: 2 min

De autosector ondergaat een grote omwenteling met de overschakeling op de elektrische aandrijving. Dit is een echte uitdaging, want het voorziene tijdskader is bijzonder kort. Vooral in Europa waar de Europese Commissie de verkoop van nieuwe wagens met verbrandingsmotoren al tegen 2035 wil verbieden. Het is echter nog maar de vraag of dit ook echt gaat gebeuren, want verschillende landen zijn de afgelopen tijd in opstand gekomen tegen dit verbod, waaronder Duitsland en Italië, toch enkele echte zwaargewichten in de sector.

Een verbrandingsmotor ondanks alles

In deze context moeten alle auto’s hun transitie in overweging nemen, inclusief de krachtigste en meest iconische modellen. Ferrari, Porsche, Lamborghini zullen niet gespaard blijven, evenmin als Bugatti wiens modellen tot deze elite behoren. Onlangs heeft het merk ook aangekondigd dat de vervanging van de Chiron (alle geplande exemplaren zijn gebouwd of besteld) niet langer de befaamde W16 zal gebruiken, maar een andere verbrandingsmotor.

Advertentie – lees hieronder verder

Bugatti W16

Dat verklaarde Mate Rimac, CEO van de joint venture Bugatti-Rimac, in ieder geval aan Automotive News Europe. Volgens hem zal de volgende Bugatti een “zeer aantrekkelijke verbrandingsmotor” gebruiken, maar hij gaf nog geen aanwijzingen over de architectuur. Wordt het een V8 of de V10 Lamborghini die hier een laatste toepassing zou krijgen? Het blijft nog een mysterie.

“De makkelijkste manier voor ons zou zijn om de Rimac Nevera te nemen en er een Bugatti-logo op te zetten en het daarbij te laten. Maar daar ben ik tegen, want hoewel ik een fan ben van elektrische auto’s, moet een Bugatti nog wel even een verbrandingsmotor hebben. Hij zal echter worden ontwikkeld op een manier zodat hij financieel levensvatbaar zal zijn,” zei Mate Rimac. Dit is dus een positionering die vergelijkbaar is met die van Porsche voor de 911: wachten tot het laatste moment om over te schakelen naar een elektrische aandrijving.

“Sterk geëlektrificeerd”

De man gaf ook aan dat deze auto ‘sterk geëlektrificeerd’ zal zijn, wat betekent dat het een plug-in hybride zal worden, waarschijnlijk omwille van de CO2-uitstoot. De auto is nu al een jaar in ontwikkeling en de verwachting is dat de eerste schetsen nog dit jaar aan de trouwste klanten worden onthuld. Om de wagen daarentegen ‘in het echt’ te ontdekken, zullen we moeten wachten tot 2024.

Mate Rimac blijft ervan overtuigd dat “mensen versteld zullen staan van de nieuwe Bugatti”. Hij beweert dat het model functies zal hebben die nog nooit eerder op een productieauto zijn gezien. De volgende Bugatti heeft dus waarschijnlijk tal van verrassingen in petto, aangezien Mate Rimac al heeft aangegeven dat alle opties openblijven. Het toekomstige model zou dus heel goed de middenmotorarchitectuur kunnen opgeven. Het kan ook de vorm aannemen van een coupé met een lange motorkap, of zelfs een crossover. Afwachten maar.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie