De bedoeling van een lage-emissiezone is de luchtkwaliteit in het centrum of een bepaald deel van een stad te verbeteren door het verkeer er sterk te beperken. Vooral dan van voertuigen met een verbrandingsmotor die op fossiele brandstoffen functioneren. Op zich is dat een goede zaak om ook een aangenamere leefomgeving te creëren voor de stadsbewoners. Maar uiteraard is niet iedereen daar even gelukkig mee, omdat in verschillende steden de maatregelen ook tot in de periferie werden uitgebreid, zodat ook verplaatsingen in de buitenwijken moeilijker worden voor bezoekers of eigenaars van een iets oudere wagen.
Jackpot voor stadsbestuur
Dat is ook het geval in Antwerpen en Gent waar de lage-emissiezones al enige jaren geleden zijn ingevoerd. Het eerste objectief was een schoner milieu in de stad te creëren, maar tegelijk kan je er ook niet naast dat een LEZ ook heel wat geld in het laadje brengt van de stadskas. De ANPR-camerasystemen die overtreders moeten betrappen werken feilloos en zijn intussen een regelrechte jackpot voor deze steden geworden.
Vandaar dat er toch wel enkele bedenkingen bij de LEZ worden geplaatst. Goed, maak het kerncentrum verkeersvrij of verkeersarm. Maar als je deze zone verder uitbreidt naar de periferie, maak je het transport van heel wat mensen onnodig zeer moeilijk, omdat het effect ervan uiteindelijk zeer beperkt blijft voor de ruimere omgeving. Zo wordt in Antwerpen de luchtkwaliteit uiteraard ook sterk beïnvloed door de nabijgelegen haven of de industrie van de buurlanden. Vergeet immers niet dat de haven van Rotterdam of het Ruhrgebied eveneens op een steenworp liggen, bekeken in een Europees perspectief.
Advertentie – lees hieronder verder
Voorbeeld Rotterdam volgen
Daarom gaan er steeds meer stemmen op om deze lage-emissiezones weer af te bouwen of te versoepelen, omdat ze steeds meer als een pestmaatregel voor de inwoners worden bezien of een handig middel om de stadsfinanciën te saneren. Daarom voerde Rotterdam zijn LEZ weer af in 2020, maar werden wel meer gerichte maatregelen ingevoerd om bijvoorbeeld het vervuilend vrachtvervoer er te beperken.
Antwerpen en Gent gaan intussen ook een beetje die richting uit, want zopas werd aangekondigd dat in 2024 de vrijstellingen en de sociale tarieven voor de lage-emissiezones in deze steden worden uitgebreid. Vooral omwille van sociale redenen. Op die manier wil men onder andere mensen met een beperking, mantelzorgers en ouders met een kind met een beperking ontzien op vlak van mobiliteit.
Dan wordt het afwachten hoe het verder zal gaan met de lage-emissiezones in ons land. Gaat men verder verstrengen, zodat er weldra nog enkel elektrisch gereden mag worden in de stadskernen? Of volgt men het voorbeeld van Rotterdam om weer versoepelingen in te voeren? Momenteel is het allemaal nog onduidelijk. Zo kondigde Wallonië aan in de hele regio een lage-emissiezone te willen invoeren, maar concrete plannen of deadlines zijn nog niet bekend. Wat het zal worden, zal de toekomst uitwijzen. Geduld…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be