Wie al dan niet toevallig de lage-emissiezone in Brussel binnenrijdt, wordt bestraft met een boete van maar liefst 350 euro. Uit een vergelijkend onderzoek van de Britse website Confused.com blijkt dat dit veruit het hoogste tarief in Europa is. Bovendien nemen Antwerpen en Gent ook nog eens de tweede en derde plaats in dit klassement in met een tarief van 150 euro. Inderdaad, in ons land moet blijkbaar de kassa stevig rinkelen en halen de steden hier belangrijke inkomsten uit op de kap van de burgers die vaak achteloos in de LEZ-val rijden.
Auto is melkkoe
Noteer hierbij echter dat je in Brussel drie maanden respijt krijgt om je voertuig in orde te brengen of te vervangen en je dus pas na die termijn opnieuw een LEZ-boete kan krijgen. Dat geldt niet in Antwerpen en Gent, waar de boetes op een andere manier serieus kunnen oplopen. Als je in Antwerpen binnen het jaar nog eens in de fout gaat, moet je 250 euro betalen. En bij een derde keer wordt dat zelf 350 euro voor een LEZ-overtreding. In Gent kan je maximum één boete van 150 euro per dag krijgen, maar op die manier kan de rekening natuurlijk ook stevig oplopen.
Nochtans kan het ook anders, want in Peking bedraagt de LEZ-boete slechts 14 euro en ook in Noorwegen betaal je in verscheidene steden maar 29 euro. Hiermee is duidelijk dat de Belgische staat de auto meer en meer als melkkoe beschouwt door een steeds uitgebreidere repressie met lage-emissiezones, trajectcontroles, Zone 30, enz die alsmaar meer boetes opleveren.
Advertentie – lees hieronder verder
Steden met hoogste LEZ-boetes
1. Brussel – 350 euro
2. Antwerpen, Gent – 150 euro
3. Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Arnhem, Barcelona – 100 euro
4. Londen – 96 euro
5. Stockholm – 94 euro
Steden met laagste LEZ-boetes
1. Peking – 14 euro
2. Bergen, Oslo, Kristiansand – 29 euro
3. Madrid – 45 euro
4. Parijs, Lille, Straatsburg, Reims – 68 euro
5. Rome – 70 euro
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be