Net als vele landen wil ook in Oostenrijk de overheid zijn bevolking aanzetten om de auto aan de kant te laten en meer gebruik te maken van het openbaar vervoer. De doelstelling is dat er in het Alpenland in 2024 16 procent minder met privéauto’s gereden wordt. Maar uit onderzoek blijkt dat de bevolking niet laaiend enthousiast is om deze overstap te maken.
Mooie besparing
Vandaar dat Klimaatminister Leonore Gewessler enkele originele promotie-acties bedacht om de Oostenrijkers meer in de bus, tram en trein te krijgen. Zo introduceerde ze op een muziekfestival in Oostenrij “Aktion geht unter die Haut” (Actie die onder de huid kruipt) waarbij je in speciale tattoosalons de tekst ‘Klimaticket’ – de naam van het openbaarvervoerprogramma – en een leuke afbeelding op je arm kan laten plaatsen. In ruil mag je dan een jaar lang kosteloos gebruik maken van het openbaar vervoer. Noteer dat een jaarabonnement normaal bijna 1.100 euro kost en dat je voor een tattoo ook makkelijk 500 euro kwijt bent. Wie niet bang is van enkele prikken, doet hiermee dus een goede zaak.
Met deze ongewone actie wil de klimaatminister vooral de jongere generaties aanspreken die nog lang een impact zullen hebben op het klimaat via hun vervoerskeuze. Er was al kritiek dat dit wel een heel populistische maatregel was, waarbij jongeren worden gebruikt voor politieke doeleinden. Leonore Gewessler weerlegde deze kritiek met de argumenten dat de tattoo’s steeds in veilige omstandigheden worden geplaatst door professionals en enkel bij nuchtere personen die ouder dan 18 jaar zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Misschien is dit ook een idee voor onze NMBS of De Lijn om meer reizigers te lokken?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be