In Europa is de elektrische transitie van het vervoer finaal ingezet. De ‘vervuilende’ verbrandingsmotoren worden stilaan uitgefaseerd om plaats te ruimen voor voertuigen met een 100% elektrische aandrijving. Een belangrijke deadline is 2035, de datum waarop nog enkel volledig elektrische auto’s mogen worden verkocht in de Europese lidstaten.
Dat is nog even, maar ondertussen worden de bestaande diesel- en benzinewagens wel stilaan de deur gewezen in vele steden. De gebeurt met lage-emissiezones waaruit de meest vervuilende, oudere wagens geweerd worden. In de praktijk zijn dat nu de oudere zelfontbranders, maar volgens een schema gaan de volgende jaren ook de andere wagentypes met verbrandingsmotoren volgen.
Zo wil Vlaanderen na 2035 geen voertuigen met verbrandingsmotoren meer in de stadscentra, waar dus nog enkel EV’s toegelaten zullen worden. Wellicht zal de rest van het land die timing ook volgen, al moet alles nog concreet worden uitgewerkt.
Advertentie – lees hieronder verder
Slechte luchtkwaliteit zorgt voor doden
Andere landen nemen op het vlak van zero emission zones al een voorsprong. Zo zal de Zweedse hoofdstad Stockholm vanaf 2025 alle verbrandingsmotoren uit grote delen van het centrum weren, waar dan nog enkel elektrische voertuigen welkom zijn. Lars Stromgren, de vice-burgemeester van Transport en Stedelijk Milieu van de groene partij ‘Miljöpartiet de gröna’ benadrukt de noodzaak van deze maatregel: ”Door de slechte luchtkwaliteit in Stockholm worden er baby’s geboren met longaandoeningen en sterven ouderen voortijdig. Dat is een totaal onaanvaardbare situatie”.
Je raakt dus vanaf 2025 Stockholm nog enkel binnen met een elektrisch voertuig. Wel zijn er nog tal van uitzonderingen voorzien om de stad leefbaar te houden, vooral op vlak van logistiek en veiligheid. Zo wil men plug-in hybride bestelwagens nog wel in de zero emission zones toelaten, terwijl de voertuigen van de hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance, …) voorlopig worden vrijgesteld, net als de auto’s van zwakkere groepen, zoals mindervaliden.
Veel te streng
In de eerste fase zullen grote delen van de stad voorbehouden zijn aan elektrische voertuigen, maar de bedoeling is dat die zones later verder worden uitgebreid. Daarmee is echter niet iedereen gelukkig, meldt persbureau Reuters. Vooral de Zweedse Transportfederatie is niet te spreken over deze plannen en vindt ze onrealistisch en veel te streng: “De Groenen gaan veel te overhaast te werk, zonder rekening houden met de realiteit van het transport in ons land. Noteer dat we sinds 2010 de uitstoot in ons land al met 34 procent hebben verlaagd. We leverden dus al een stevige bijdrage aan de verbetering van het klimaat.”
Afwachten bij ons
Nu is het afwachten hoe het in ons land zal verdergaan met de invoering van low en zero emission zones, waarvan de efficiëntie steeds meer in twijfel wordt getrokken. Zeker is dat dit een lucratieve bron van inkomsten is voor de steden die er gebruik van maken en daarom niet geneigd zijn ze weer af te schaffen. Toch wordt er tegelijk geaarzeld om de huidige lage-emissiezones in ons land verder uit te breiden of strenger te maken omwille van het sociaal-economische aspect. Door de overgang naar elektrisch rijden dreigt immers een groot deel van de bevolking zonder vervoer te vallen, omdat zij zich geen dure elektrische wagen kunnen veroorloven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be