Antwerpen voerde in 2017 als eerste Vlaamse stad een lage-emissiezone in die zich uitstrekt over de binnenstad en een deel van Linkeroever. Geleidelijk worden de voorwaarden om daar met de wagen te mogen inrijden verstrengd. Wie daar niet aan voldoet en toch de Scheldestad inrijdt met zijn ‘vervuilende auto’, riskeert een boete. Zo liepen vorig maar liefst 52.000 bestuurders tegen de LEZ-lamp.
Impact op luchtkwaliteit meten
Maar nu gaat Antwerpen toch weer op de rem staan. Niet toevallig, want momenteel werkt de Vlaamse regering aan een verstrenging van de toegangsvoorwaarden voor de lage-emissiezones in overleg met de steden. Antwerpen is echter niet langer overtuigd dat verdere verstrengingen van de LEZ noodzakelijk zijn om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.
Schepen van Leefmilieu Tom Meeuws (Vooruit) wil daarom een onderzoek naar de impact van de bestaande en toekomstige maatregelen laten uitvoeren. Als blijkt dat de beoogde normen voor de luchtkwaliteit in de stad worden gehaald, zouden toekomstig verstrengingen van de LEZ niet nodig zijn, volgens hem.
Advertentie – lees hieronder verder
“De LEZ is steeds een middel geweest om de luchtkwaliteit in onze stad te verbeteren, maar is niet het doel op zich”, zegt Tom Meeuws in GVA.be. “We vragen de Vlaamse regering een doorgedreven impactstudie op de luchtkwaliteit te maken van de evoluties en de maatregelen die zijn of worden genomen”.
Meeuws denk hierbij aan de vergroening van het voertuigenpark als gevolg van de LEZ en de federale aanpak van de bedrijfswagens, maar ook aan de modal shift waarbij 50% van de verplaatsingen met de wagen en de andere helft met duurzame vervoersmiddelen gebeurt. Hij wijst ook op de uitbouw van warmtenetten waarmee 10% van de gebouwen in Antwerpen niet langer wordt verwarmd met fossiele brandstoffen.
Geen dogma tegen auto
“We willen de gewone burger die sporadisch zijn wagen van stal haalt niet verder koeioneren en op kosten jagen”, verklaart Meeuws ook. “De beslissing over de verstrengingen van de LEZ moet rationeel gebeuren op basis van cijfers en niet dogmatisch. Als de impactstudie van al deze ingrepen aanwijst dat we daarmee de normen voor de luchtkwaliteit halen, waarom zouden we dan nog de toegangsvoorwaarden verstrengen?”
Hiermee lijkt op politiek vlak eindelijk een kentering ingezet om niet zuiver dogmatisch alle auto’s uit de steden te verjagen als trofee in een strijd tussen de politieke strekkingen, maar te kiezen voor een pragmatisch milieubeleid op langere termijn dat ook rekening houdt met de sociale aspecten van deze maatregelen, zodat ook de gewone burger zich nog een auto zal kunnen veroorloven. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be