De informatie kwam er enkele weken geleden: de hervorming van de autofiscaliteit in Wallonië, die op 1 januari 2023 moest worden ingevoerd, zal niet doorgaan. Dit is het gevolg van (onofficiële) meningsverschillen tussen de meerderheidspartijen, maar ook met de Waalse hoge belastingdienst die deze belasting niet toepasbaar acht omdat ze volgens hen ook illegaal is.
In de nasleep van deze mislukking hebben we ook vernomen dat de invoering van de LEZ in Wallonië eveneens in het gedrang komt door het niet publiceren van de uitvoeringsbesluiten, die zelfs nooit werden opgesteld. De doelstelling die in 2019 werd bepaald was ambitieus om tegen 2023 de grootste lage-emissiezone van Europa te creëren door de meest vervuilende voertuigen op ons grondgebied uit te sluiten (Euro I in 2023, Euro 2 in 2024, enz.).
Natuurlijk is Wallonië geen pionier wat de LEZ betreft. Herinner dat de stad Antwerpen er reeds in 2018 een heeft ingevoerd, gevolgd door alle 19 Brusselse gemeenten in 2019.
Advertentie – lees hieronder verder
Niet voor 2025
Dit is dus opnieuw een Waalse flop voor de vergroening van het wagenpark en dus om de luchtkwaliteit in deze regio te verbeteren. Omdat het gaat over vergeten van de publicatie en vertragingen, zorgde deze aankondiging duidelijk voor een bom in het politieke landschap. Daarom gaf de Waalse minister van Leefmilieu Céline Tellier (Ecolo) een toelichting op de nieuwszender LN24.
Volgens de minister zal een LEZ wel degelijk het levenslicht zien in het Waals Gewest, maar zal het gewoon nog even duren. Tot 2025 naar alle waarschijnlijkheid. De minister zal de regering ook voorstellen om het verbod op voertuigen die aan geen norm of de Euro 1-norm voldoen nog 2 jaar uit te stellen tot 1 januari 2025! Dit betekent ook een feitelijk uitstel van het rijverbod voor de andere normen, waarmee het verbod op Euro 2-voertuigen (d.w.z. alle voertuigen die vóór 2005 zijn geproduceerd) ook tot 2025 zou worden uitgesteld.
Voor de camera’s minimaliseerde de minister echter de politieke fouten, met het argument dat die twee jaar extra uiteindelijk een goede zaak was voor de consumenten gezien de huidige crisis en de financiële problemen. Goed gezien… Céline Tellier gaf ook aan dat de impact van deze vertraging op de luchtkwaliteit minimaal zou zijn. Dat is een verrassende verklaring, omdat we ons afvragen waarom het dan nodig is om LEZ’s in te voeren als we nu al weten dat de impact nul of bijna nul is. Volgens Tellier werden slechts 4.500 voertuigen daadwerkelijk getroffen door het verbod van 1 januari 2023. Verwaarloosbaar dus.
Onduidelijkheid rond oldtimers
In principe zouden oldtimers een uitzondering moeten krijgen, op voorwaarde dat ze ouder dan… 40 jaar zijn, zegt het kabinet van de minister. Deze informatie is opnieuw verrassend omdat de status van oldtimer na 30 jaar wordt verworven en niet na 40 jaar! Het valt nog te bezien of de oorspronkelijke limiet van 3.000 afgelegde km per jaar opnieuw zal worden gehandhaafd, wetende dat er momenteel geen controlemiddelen zijn op de kilometerstand van de oldtimers, ook niet via de technische controle die niet elk jaar verplicht is … Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be