De overstap naar elektrisch rijden is niet zonder vooroordelen. De particuliere koper voelt zich gehinderd door de hoge aanschafprijs, zorgen over rijbereik (vooral in de winter) en de mogelijke strop rond laadmogelijkheden. Het heeft niemand minder dan Volkswagen er deze maand toe gebracht een peperdure bewustmakingscampagne ‘Enter Electric’ te bestellen die het ‘fake news’ en de misvattingen over elektrisch rijden de kop moet indrukken. Het wapen? Een 12 pagina dik magazine, gedrukt op 1,2 miljoen exemplaren, maar ook een reeks TikTok-video’s en gerichte communicatie op sociale media.
Het is nodig. De verkoop van elektrische auto’s in het thuisland blijft beneden alle peil nadat de Duitse regering de subsidies moest afschaffen door een juridische uitspraak over onwettige fondsbeheer. Nu de elektrische auto het op eigen kracht moet rooien, gaat de transitie hard in de remmen. Volgens het E-Barometeronderzoek van verzekeringsmaatschappij HUK-Coburg - de grootste van Duitsland - maakte in het derde kwartaal van 2024 slechts 3,9 procent van de particuliere autobezitters de overstap van een auto met een verbrandingsmotor naar een volledig elektrische wagen. Over het hele jaar bedraagt dat percentage zelfs maar 3,6 procent. Dat is een daling van 40 procent ten opzichte van eind 2023! Maar vooral: het legt de commerciële kracht (of zwakte) van batterij-auto’s bloot als er geen aanvullende premies aan te pas komen.
Advertentie – lees hieronder verder
Plug-inhybrides geen rode loper
Maar er is meer. Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Duitsers (47 procent) elektrische auto’s “minder goed” of “helemaal niet goed” vindt. En dat laten ze ook blijken. Elektrische autobezitters in Duitsland keren steeds vaker terug naar voertuigen met een verbrandingsmotor. Waar vóór 2023 nog ruim 90 procent van de overstappende EV-bezitters trouw bleef aan elektrische voertuigen, ligt dat aandeel nu op 66 procent. Een op de drie kiest dus opnieuw voor fossiel, ook al heeft hij de potentiële voordelen in eerste hand kunnen ervaren. Dit wijst op een groeiende ontevredenheid onder gebruikers, ondanks de technologische verbeteringen en het uitgebreide aanbod aan EV’s. Het onderzoek haalt nog een andere veelgehoorde aanname onderuit: ook (plug-in)hybride-rijders stappen maar zelden over naar volledig elektrische voertuigen. Sinds 2020 bleef deze overstapquote altijd onder de 20 procent. En dit jaar daalde dit cijfer zelfs naar 11 procent, bijna de helft minder! Het signaal dat het onderzoek geeft is niet te onderschatten volgens het bedrijf, want “particuliere overstappers vormen een betere graadmeter voor de acceptatie van elektrische mobiliteit dan puur het aantal nieuwe registraties,” aldus Dr. Jörg Rheinländer van HUK-Coburg. In ieder geval loopt het te traag voor het halen van de overheidsdoelen (in Duitsland: 15 miljoen elektrisch auto’s tegen 2030).
Te weinig topsnelheid?
Als beweegredenen voor deze ‘trendwende’ toont de studie dat het laden een angel vormt. Huurders tonen bijvoorbeeld opvallend minder interesse in e-mobiliteit dan eigenaars van woningen omdat die laatste veel makkelijker in hun eigen laadbehoefte kunnen voorzien, en sneller van het goedkopere kostenplaatje kunnen genieten. We mogen ook niet vergeten dat het profiel van de Duitse automobilist grondig verschilt van de Belgische. De lange afstanden vragen om frequenter laden, spelen een grotere rol in de eisen voor rijbereik, terwijl de onbegrensde Autobahn topsnelheid aantrekkelijk maakt. Die ligt veel lager bij elektrische auto’s, al was het maar omdat het een regelrechte aanslag op de autonomie betekent.
Ook in België is er nog werk aan de winkel. Volgens de meest recente studie van het EOFA (European EAFO Consumer Monitor), die over het algemeen een postief plaatje onder elektrische rijder laat zien, zegt in ons land één op de drie nooit een batterij-auto te willen aanschaffen. Misschien dat de campagne van Volkswagen daar nog iets aan doet ...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be