Wat zegt de wet?

Hoe reageren als je garagist de garantie weigert?

Je wagen raakt defect tijdens de wettelijke garantietermijn. Niettemin weigert je garagist de wagen onder garantie te herstellen en zegt hij dat het om een ‘betalende’ herstelling gaat. Welke stappen kan je in dat geval ondernemen?

Jan Roodhooft, advocaat | Gepubliceerd op 7 jul. 2022 | Leestijd: 3 min

Als je auto tijdens de garantietermijn een gebrek vertoont, dan moet je garagist je in principe ‘onder garantie’ een oplossing bieden. Iets anders wordt het als je zelf verantwoordelijk bent voor het gebrek door bv. een verkeerde manipulatie van je wagen.

Aangetekende brief

Wil je garagist niet weten van een herstelling onder garantie (terwijl jij meent dat je daar aanspraak op kan maken), dan kan je hem in eerste instantie een aangetekend schrijven sturen waarin je alsnog vraagt je garantie te geven. Eist hij dat je intussen je factuur betaalt (en anders de wagen niet meekrijgt) betaal die dan ‘onder alle voorbehoud’. Kocht je de auto bij een merkgarage dan kan je meteen de invoerder van het merk op de hoogte brengen van de weigerachtige houding van je garagist.

Advertentie – lees hieronder verder

Verzoening

Helpt het voorgaande niet, dan zou je er aan kunnen denken je garagist op te roepen in verzoening. Tenzij het gaat om echt heel zware kosten aan je wagen is de vrederechter hierbij bevoegd. Een dergelijke verzoeningsprocedure kan je zelf afwikkelen. Je hoeft hiervoor niet noodzakelijk een beroep te doen op een advocaat.

Weet wel dat de vrederechter enkel kan nagaan of jij en de garagist tot een akkoord komen.  Is dat niet het geval, dan zal de rechter geen beslissing nemen en je garagist bv. niet veroordelen om alsnog tot de herstelling over te gaan.

Procedure starten

tribunal rechtbank

Je zou ook een ‘echte’ procedure bij de rechtbank kunnen starten. Tenzij je voldoende onderlegd bent in juridische zaken, doe je voor een dergelijke procedure toch maar beter een beroep op een advocaat. Start zo’n procedure ook tijdig. Je moet dat namelijk doen ten laatste één jaar na de vaststelling van het gebrek.

Economische Inspectie

Je zou ook een klacht kunnen indienen tegen je garagist bij de economische inspectie. Hiertoe kan je onder andere gebruik maken van een online meldpunt, namelijk meldpunt.belgie.be.

Weet overigens dat je als je een rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten voor je wagen ook daar terecht kan. Zij kunnen de garagist aanschrijven.  Bovendien kan je meestal van hen ook vragen dat ze de kosten van je advocaat (binnen de grenzen van de dekking) betalen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon