Eind vorige maand sprak het Vlaams parlement zich uit tegen de invoering van de Brusselse toheffing. Wegens een gebrek aan overleg, en zelfs het woord ‘intimidatie’ viel. Ook Minister van Financiën Sven Gatz van Open VLD bevestigd dat de politiek nog geen beslissing over de kwestie heeft genomen.
Dat het hierboven aangehaalde bedrag toch al ingeschreven staan, is “voor in het geval dat de beslissing valt”, meldt het kabinet. Indien er groen licht wordt gegeven, zal daarmee onder andere het cameranetwerk worden gefinancierd.
De Tijd meldt eveneens dat uit een studie van de administratie in samenwerking met een advocatenkantoor blijkt dat de tariefplannen al in oktober klaar waren. In die documenten wordt gewag gemaakt van een maximumbedrag van 6 euro om Brussel binnen te mogen, gevolgd door extra kosten per kilometer. Tijdens de spits zou het 1 euro kosten om de Brusselse grenzen over te steken, weliswaar vermenigvuldigd met een factor afhankelijk van het fiscale vermogen van het voertuig.
Groen is vóór
Tussen 7 en 10 u en tussen 15 en 19 u wordt er van spitsuren gesproken. Daarbuiten wordt de tol (gerekend voor de vermenigvuldiging) gehalveerd tot ene halve euro. Daarnaast zullen bestuurders rekening moeten houden met een extra kost van 18 cent/km tijdens de spits- en 9 cent/km tijdens de daluren. Er is ook sprake van een dagpas voor toeristen of voor zij die geen data willen delen met de overheid. Het tarief daarvan zou tussen 10 en 20 euro schommelen.
Advertentie – lees hieronder verder
Eén van de grote voorstanders van de felbesproken tol is Elke Van den Brandt van Groen. “De filedruk is te hoog en de luchtkwaliteit slecht”, zo staat in het artikel van De Tijd te lezen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be