Het is een oude droom die in 2025 uitkomt: de bouw door een grote vliegtuigbouwer van een vliegende auto. Dit realiseerde de Europese constructeur Airbus met de CityAirbus, een toestel bestemd voor steden, met een aangekondigde autonomie van 80 km.
Verovering van het luchtruim 2.0
Het is geweten dat de verovering van het luchtruim 2.0 aan de gang is. Daarmee bedoelt men het gebruik van het luchtruim voor individuele doeleinden of in zeer kleine groepen. Het idee is intussen gerijpt en wordt nu als winstgevend beschouwd. Met de voorstelling van de CityAirbus beperkt Airbus deze nieuwe toepassing echter tot de steden. Dit wordt dus een nieuw middel voor de stedelijke mobiliteit.
De CityAirbus is strikt genomen geen vliegende auto, omdat ze nog steeds vleugels heeft die niet opvouwbaar zijn. Dit voertuig zal dus zo niet de weg niet op mogen. Het is evenmin uitgerust met wielen. Voor wie het zich nog herinnert, deze CityAirbus is een prachtige evolutie van het prototype dat al in 2018 door de Europese vliegtuigfabrikant werd onthuld en waarvan het silhouet destijds op een grote drone leek. De CityAirbus is daarom voorbehouden aan de rijken die voldoende ruimte hebben om te landen en op te stijgen in hun tuin of op het dak van hun woon- of kantoortoren.
Advertentie – lees hieronder verder
Elektromotoren
Dit voertuig is bedoeld als ecologisch vervoermiddel. Het wordt aangedreven door 8 elektromotoren die deel uitmaken van een voortstuwingssysteem gepatenteerd door Airbus. De CityAirbus biedt plaats aan maximaal 4 passagiers en het bereik bedraagt 80 km voor een maximumsnelheid van 120 km/u. Aangezien dit een stadsmodel is, legt Airbus ook de nadruk op het stille karakter van zijn baby: die zou slechts 65 dB uitstoten tijdens de vlucht en 70 dB in de start- of landingsfase.
Airbus meldt dat het in totaal al 242 testvluchten heeft uitgevoerd. Maar blijkbaar is dat nog niet voldoende om de finale versie te definiëren, waaraan nog verschillende wijzigingen zullen worden aangebracht. In theorie kondigt Airbus eind 2023 een definitieve versie van de CityAirbus aan met een effectieve lancering vanaf 2025.
Andere initiatieven
Airbus is duidelijk niet de enige die werkt aan een vliegend vervoermiddel voor stedelijke en individuele toepassingen. Inderdaad, dit jaar zagen we al het partnership tussen FCA en Archer dat tot doel heeft een vliegende auto te bouwen die verticale opstijgt, met een bereik van 100 km en een maximale snelheid van 240 km/u. En een Slowaaks bedrijf heeft een echte vliegende auto ontworpen die ongeveer 800 kg weegt en wordt aangedreven door een 160 pk sterke BMW-motor.
Maar dan is er nog de vraag hoe dit voertuig gehomologeerd geraakt. Want dat is het grootste probleem bij het ontwerp van zo’n ‘dubbel’ voertuig voor de weg en in de lucht. In ieder geval is de race naar de vliegende auto van start gegaan. Volgens prognoses zou de sector van de luchtvaartmobiliteit in 2040 een markt van 1500 miljard dollar kunnen vertegenwoordigen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be