Europa wil een meer geharmoniseerd transportbeleid, vooral als het gaat om auto’s en automobilisten. Tot nu toe was het beleid op dit gebied een geval van ‘ieder voor zich’, wat leidde tot te grote verschillen. Tegen deze achtergrond wilde de Europese Commissie een vorm van convergentie, met als doel het aantal verkeersdoden tegen 2050 tot nul te herleiden.
Afgelopen maart deed de Europese Commissie een reeks voorstellen aan de lidstaten over een breed scala aan onderwerpen, waaronder de opleiding van bestuurders, de leeftijd waarop chauffeurs hun rijbewijs kunnen halen, controles op senioren, uitwisseling van informatie tussen landen over boetes, enzovoort. De Raad van Europese ministers van Transport is maandag bijeengekomen en dit is wat er is besloten.
Rijbewijs vanaf 17
Een van de nieuwe regels is dat de leeftijd voor het rijexamen verlaagd wordt. Dit betreft echter enkel het theorie-examen, dat nu vanaf 17 jaar kan worden afgelegd. Kandidaten moeten wel nog steeds wachten tot ze 18 zijn om hun praktijkexamen af te leggen. Tussen de twee deadlines moeten leerling-bestuurders altijd worden begeleid tijdens het rijden. Begeleidende bestuurders moeten minstens 24 jaar oud zijn, hun rijbewijs al minstens vijf jaar hebben en het mag de afgelopen twee jaar niet zijn ingetrokken. Jonge bestuurders zullen ook in het buitenland mogen rijden, wat niet mogelijk is in ons huidige systeem. België zal dit nieuwe systeem ook invoeren, omdat zowel VIAS als Georges Gilkinet, onze federale minister van Mobiliteit (Ecolo), van mening zijn dat deze vooruitgang het mogelijk zal maken om meer ervaring op te doen, terwijl het feit dat ze automatisch begeleid worden een veiligheidsgarantie zal zijn.
Aan de andere kant is er geen sprake van het verlagen van de leeftijd voor het behalen van het theoretische rijbewijs C, omdat het besturen van zware voertuigen meer rijpheid vraagt, aldus de Europese ministers van Transport.
Advertentie – lees hieronder verder
De versnellingsbak in de opleiding
Een ander punt betreft de herziening van de rijopleiding. Het idee? Meer nadruk leggen op het samenleven met fietsers en voetgangers op de weg. Dit betekent dat bestuurders ook vertrouwd moeten zijn met de veiligheidsregels die bedoeld zijn om deze zwakkere weggebruikers te beschermen.
Het is de Europese autoriteiten niet ontgaan dat steeds meer kandidaten hun rijexamen afleggen met een automatische versnellingsbak. Handgeschakelde versnellingsbakken verliezen al een aantal jaren terrein, en deze trend groeit met de komst van hybride en elektrische auto’s. Een van de nieuwe regels is dan ook bedoeld om het makkelijker te maken om van de ene technologie over te schakelen op de andere. Wie een rijbewijs voor een automatische versnellingsbak heeft, kan nu een rijbewijs voor een mechanische versnellingsbak halen, mits een extra test (geen volledige test) en 7 uur opleiding. Een belangrijk detail is dat dit kan worden gedaan tijdens de leerperiode, oftewel net voor het afleggen van het praktische rijexamen. Op dit moment zullen de extra kosten waarschijnlijk rond de €500 liggen, gezien het uurtarief dat rijscholen rekenen (tussen €65 en €75).
Geen controles voor senioren
We wisten al dat het idee om senioren vanaf hun 70ste om de 5 jaar te testen om hun rijvaardigheid ook op tafel lag, maar dit voorstel werd niet unaniem ondersteund. Georges Gilkinet zelf was fel tegen omwille van de vrijheid van verkeer en persoonlijk welzijn. En hij was niet de enige en daarom werd de resolutie niet aangenomen. Het blijft dus aan elke staat om te beslissen, en het zal niet worden aangenomen in België.
Een digitaal rijbewijs en boetes
Er zijn ook andere beslissingen genomen. De Europese ministers zijn overeengekomen om een digitaal rijbewijs in te voeren dat op smartphone wordt opgeslagen. Dit betekent niet dat het fysieke rijbewijs verdwijnt ; dat blijft bestaan. Dit virtuele rijbewijs zal echter niet onmiddellijk beschikbaar zijn: we zullen waarschijnlijk tot 2030 moeten wachten eer het er gaat zijn. In theorie zal het nieuwe systeem gemakkelijker te gebruiken zijn en zou het ook eenvoudiger moeten zijn om vervalste rijbewijzen tegen te gaan. Als gevolg hiervan zou het rijbewijs ook 15 jaar geldig moeten zijn, in plaats van 10 jaar nu. Dit zou de administratieve rompslomp moeten verminderen, wat geen overbodige luxe is.
Europese landen hebben ook besloten nauwer samen te werken om overtreders te vervolgen. Op dit moment kunnen buitenlandse bestuurders worden vervolgd voor acht veelvoorkomende overtredingen. Maar dat worden er binnenkort meer. Deze omvatten het niet houden van een veilige afstand, gevaarlijk parkeren en inhalen, het overschrijden van een witte lijn of spoorwegovergang, vluchtmisdrijf, overbelading van een voertuig, rijden in de verkeerde richting, het blokkeren van een reddingsstrook of het weigeren voorrang te verlenen aan prioritaire voertuigen. Maar milieumisdrijven kunnen ook worden toegevoegd, zoals het niet naleven van een LEZ.
Tot slot heeft de afstemming van de overheden ook betrekking op motorfietsen. Zo zullen houders van een rijbewijs B op een tweewieler van 125 cc kunnen rijden, wat nu nog niet overal het geval is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be