De nieuwe vormen van zachte mobiliteit winnen sterk aan populariteit in de stadscentra, maar zorgen soms tegelijk voor problemen op vlak van veiligheid en orde.
Dat geldt zeker voor de elektrische deelsteps die her en der worden achtergelaten en vaak tegen een onverantwoord hoge snelheid slalommen tussen de voetgangers. Dit is een situatie die al langer voor ergernis zorgt en waar de overheden nu een gepast kader voor uitwerken, zodat de e-steps hun juiste plaats krijgen in het verkeerslandschap.
Zones afbakenen
Zo ook in Antwerpen waar schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) zopas de plannen van de Scheldestad uit de doeken deed. Tegen de zomer wil Antwerpen zones afbakenen in de stad waar het onmogelijk wordt gemaakt om met deelsteps te rijden of te parkeren. Het gaat onder meer om de omgeving van het Centraal Station, natuurdomeinen en begraafplaatsen. De deelsteps met GPS vallen daar binnenkort automatisch stil als ze die zones binnenrijden.
Advertentie – lees hieronder verder
Er worden ook zones afgebakend waar het achterlaten van de deelsteps onmogelijk wordt gemaakt: begraafplaatsen, natuurgebieden, sportterreinen en speeltuinen, bruggen over de Ring en de randgebieden van de Ring.
Wie de step toch gewoon zou achterlaten, zal niet kunnen uitloggen en blijft dus verder betalen. Er komt ook een meldingssysteem waar burgers hinderlijk gestalde deelsteps kunnen signaleren, waarna de aanbieders ze binnen de 24 uur zullen verwijderen.
Maximum 8 km/u
Wat de maximumsnelheid van deelsteps betreft: die is op 20 km/u begrensd, maar wordt bij het binnenrijden van voetgangerszones, zoals de Meir en andere winkelstraten, beperkt tot 8 km/u.
Hiermee wordt een nieuwe fase in het bestaan van de elektrische deelsteps ingeluid, die deze vorm van zachte mobiliteit met duidelijke troeven beter in het stadsleven moet integreren. Wellicht zullen weldra nog andere steden volgen met een nieuw kader voor de e-steps.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be