Mobiliteit

Elektrische auto opladen in 88% van Brussel: “Een ramp”

Geschreven door Belga, bewerkt door J. Bosseloo | 17/01/2020

De Tijd kwam zopas met het nieuwsbericht naar buiten dat tal van particulieren en bedrijven die een straffere aansluiting voor een elektrische auto willen, van netbeheerder Sibelga te horen hebben gekregen dat het distributienet daar helemaal nog niet op voorzien is. Momenteel ligt er in 88% van het Brussels grondgebied te weinig koper, wat een EV snel opladen onmogelijk maakt.

Een erfenis uit het verleden, zeggen experts. Bij de uitbouw van het Brusselse elektriciteitsnet begin 20ste eeuw werd gekozen voor een 230 voltnet in plaats van een 400 voltnet, dat beter geschikt is voor apparaten met een hoog vermogen. Het betekende minder koperen kabels onder de grond en dus een besparing. Hoewel stap per stap wordt omgeschakeld, ligt nog in 88 procent van de Brusselse straten 230 volt en dat is nefast voor de aansluiting van laadpalen.

11 tot meer dan 24u laden

Enkel de traagste laadkasten kunnen rechtstreeks op het 230 voltnet aangesloten worden. Wie daarmee thuis of op het werk een Tesla, Audi E-tron of een Mercedes EQC wil volladen, heeft minstens 11 uur tot zelfs meer dan 24 uur nodig. Sommige modellen, zoals de elektrische Smart of vroegere versies van de Renault Zoé, kunnen zelfs niet laden op het eenfasige net van 230 volt. Hun batterij weigert dienst.

Een getuigenis…

“Wij wilden twee laadpalen plaatsen, maar kregen als antwoord dat dat zeer moeilijk is omdat in de buurt niet de juiste elektriciteitskabels liggen”, aldus een woordvoerder van een bedrijf uit Brussel. “Onze twee trage laadpunten volstaan niet. Om een elektrische wagen zoals een Tesla op te kunnen laden hebben we een zwaardere aansluiting nodig, maar dat gaat blijkbaar niet.”

Trefwoorden

Zoek de trefwoorden die bij dit artikel horen

Onze partners