Nieuwe technologie

Elektrische auto opladen in 5 minuten: binnenkort realiteit?

Hoe lang duurt het om de accu’s van een elektrische auto op te laden? Het is dé vraag die veel mensen die geïnteresseerd zijn in dit soort voertuigen zich terecht stellen. Benieuwd hoe dat nu precies zit? En in de nabije toekomst?

Geschreven door Redactie Rossel | 09/04/2019

Het antwoord op bovenstaande vraag is op zijn zachtst gezegd complex. Alles zal immers afhangen van het gebruikte laadstation en van de capaciteit van de accu’s aan boord van het voertuig. De oplaadtijd kan variëren van meer dan 10 uur tot ongeveer 30 minuten. Laat ons niet vergeten dat het opladen van een elektrisch voertuig op dit moment veel langer duurt dan een wagen met een verbrandingsmotor voltanken. Gelukkig zijn nieuwe oplaadoplossingen in volle ontwikkeling. Zij moeten de komende jaren een revolutie in de sector teweegbrengen.

Een andere factor om rekening mee te houden, is dat na 50% van de oplaadtijd de batterijen vaak al 80% van hun capaciteit hebben bereikt. Om 100% van de lading te bereiken, zal de laatste 20% soms tot maar liefst de helft van de totale laadtijd in beslag nemen. Een fenomeen dat ook optreedt bij sommige smartphones.

Advertentie

Bestaande technologieën verder verfijnen

Er zijn momenteel verschillende oplaadsystemen op de markt, te beginnen met de eenvoudige stekker voor huishoudelijk gebruik. Hiermee (230 V – 16 A) duurt het opladen van een elektrisch voertuig over het algemeen 8 tot 13 uur. De autofabrikant zal je weliswaar een specifieke kabel meeleveren waarmee je je wagen kan aansluiten op het conventionele elektrische netwerk, gekoppeld aan een veiligheidsbox.

Beter dan het stopcontact is natuurlijk het individuele laadstation. Dit moet worden geïnstalleerd door je elektriciteitsleverancier of door een erkend installateur en is uitsluitend bestemd voor het opladen van je elektrische voertuig. Dit is wat veel energieleveranciers de wallbox noemen. Uiteraard wordt de installatie op jouw kosten uitgevoerd en dien je hiervoor nog steeds tussen de 500 en 1.200 € te tellen, afhankelijk van het gekozen model. Extra kosten kunnen aan het basispakket worden toegevoegd als het bijvoorbeeld nodig is om het vermogen van de elektrische aansluiting van je huis te verhogen. Allemaal zaken om rekening mee te houden.

Zodra de terminal is geïnstalleerd, kan je je voertuig in 4 tot 6 uur opladen, alweer afhankelijk van het model.

Nog efficiënter is een semi-snellader, waarvoor een driefasige aansluiting nodig is. Hierdoor is het mogelijk om de accu’s in slechts één uur op te laden. Een technologie die toch een ernstig nadeel heeft want het is noodzakelijk om een andere aansluiting te installeren die erg hoge kosten met zich meebrengt.

Veel van deze semi-snelladers zijn trouwens te vinden in de parkeergarages van sommige supermarktketens of op speciale locaties, uitgerust door parkeerbedrijven. Om ervan te kunnen profiteren, is het over het algemeen nodig om een specifiek abonnement aan te schaffen, met uitzondering van grote ketens zoals Ikea.

Ten slotte zijn snelladers momenteel gereserveerd voor tankstations. We hebben het dan over speciale terminals waarmee je je EV in iets minder dan 30 minuten tot 80% kan opladen. De verwachting is dat deze laadtijden in de toekomst verder zullen afnemen.

Voor wie thuis oplaadt, kan het de moeite waard zijn om een meter met dubbel tarief te laten installeren door de energieleverancier om ‘s nachts te profiteren van een voorkeurstarief (over het algemeen 50% goedkoper in de daluren). Een andere mogelijkheid is om fotovoltaïsche panelen op uw dak te installeren en de energie die ze produceren te gebruiken om je elektrische auto gedeeltelijk op te laden.

Naar een herlaadbeurt van 4 tot 5 minuten

Fabrikanten en energieleveranciers werken samen om het opladen van elektrische voertuigen zoveel mogelijk te versnellen. Tesla en Porsche, bijvoorbeeld, ontwikkelen een elektrische terminal die een autobatterij in een paar minuten kan opladen. Dit vereist natuurlijk een aanzienlijke hoeveelheid energie: meer dan 600 kW, het aansluitvermogen van zo’n zeventig woningen…

Conclusie

Zijn eigenaars van elektrische auto’s gedoemd om geduldig te zijn wat het opladen betreft? Voorlopig nog wel, ja, al wordt er wereldwijd volop gewerkt (door accu- en autofabrikanten maar ook door universiteiten) aan een nieuwe generatie laders en nieuwe soorten batterijen (ionische vloeistof, gel en aluminium-lucht). Uiteindelijk zal dit een uitgebreid gamma elektrische voertuigen opleveren waarvan het opladen niet lang zal duren. Binnen enkele jaren net zo snel als tanken? Wij denken van wel.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's