Range anxiety blijft een probleem
Een van de drempels om over te schakelen op elektrisch rijden is wat men range anxiety noemt, een hippe Engelse term voor de angst om met een lege accu stil te vallen. In Nederland, koploper op het gebied van laadpalen, is die angst niet langer gegrond en ook België, waar het aantal laadpalen de laatste jaren is toegenomen, heb je er steeds minder last van. Hoe meer (al dan niet publieke) laadpalen, hoe beter.
In de rest van Europa is niet overal even goed gesteld. Noorwegen, nochtans het land met het grootste marktaandeel, telt bijvoorbeeld amper 11.500 laadpalen, wat geen goede dekking mag worden genoemd. Ook doen landen in het zuiden en oosten van Europa het relatief slecht wat de beschikbare laadpaalinfrastructuur betreft, waardoor de doorbraak van de elektrische auto wordt afgeremd.
Advertentie – lees hieronder verder
De soorten elektrische auto’s
Er zijn verschillende afkortingen die terugkomen als we het hebben over elektrische auto’s. Deze zorgen bij een heel aantal mensen voor verwarring. Er zijn 5 verschillende soorten elektrische wagens:
De volledig elektrische auto (BEV) heeft alleen een tractiebatterij die de elektromotor van energie voorziet.
De auto op waterstof (FCEV) gebruikt een waterstofcel om elektriciteit op te wekken uit zuurstof en waterstof. De brandstofcel fungeert als een energieomvormer om de chemische elementen om te zetten in elektriciteit die de elektromotor van stroom voorziet.
De hybride (HEV) combineert de verbrandingsmotor met een elektromotor. De kinetische energie die door de auto wordt gegenereerd, wordt omgezet in elektriciteit en opgeslagen in een batterij om vervolgens de elektromotor van stroom te voorzien.
De plug-in hybride (PHEV) is een hybride auto maar de batterij kan elektriciteit van een externe bron laden.
De elektrische auto met range extender (EREV) heeft een verbrandingsmotor die ingeschakeld wordt als de batterij bijgeladen moet worden (en drijft dus niet de assen aan).
In België geven we de voorkeur aan hybrides. Dit komt onder meer omdat er in ons land (ondanks de stijgende lijn van laadpalen) nog niet genoeg laadpalen zijn om “de Belg” te overtuigen om voor een 100% elektrische wagen te kiezen.
De hoge prijs van de auto; een tweede drempel
Elektrisch rijden, is relatief gezien goedkoper dan rijden op benzine of diesel maar in die vergelijking is het prijskaartje van de elektrische auto niet meegenomen. Deze is namelijk veel hoger dan de gemiddelde wagen met verbrandingsmotor. Om de verkoop te stimuleren, hebben verschillende overheden besloten om een subsidie toe te kennen. Noorwegen neemt wat dit betreft de leiderspositie in, waardoor het geen verrassing mag wezen dat het marktaandeel van EV’s in dit land het grootst is in vergelijking met de rest van Europa. Consumenten kunnen namelijk een belastingaftrek krijgen van meer dan 10.000 euro.
België heeft besloten om de aanschafsubsidie en andere voordeelregelingen te schrappen, maar er zijn wel fiscale voordelen verbonden aan de aankoop van een elektrische auto. Er worden echter eisen gesteld betreffende de capaciteit van de accu. Gelukkig wordt er in ons land geïnvesteerd in het verbeteren van de laadinfrastructuur.
Zit de elektrische auto nog steeds in de lift?
In het noorden en westen van Europa winnen elektrische auto’s terrein. Het aantal laadpalen is er in stijgende lijn en er zijn fiscale voordelen of subsidies beschikbaar, wat er samen voor zorgt dat de twee hierboven aangehaalde drempels (range anxiety en de hoge prijs van nieuwe modellen) worden afgezwakt. Met de komst van verschillende nieuwe (instap)modellen lijkt het erop dat de coronapandemie effectief invloed heeft gehad op de groeiende cijfers voor de elektrische auto, maar er is nog een lange weg te gaan.
Het volledige artikel kan je hier lezen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be