Mobiliteitsenquêtes richten zich vaak op auto’s, fietsen of elektrische scooters, maar naar voetgangers heeft tot nu toe niemand echt gekeken. Daarom werd enkele weken geleden de eerste grote nationale voetgangersbarometer gelanceerd door verenigingen die verplaatsingen te voet promoten, zoals Tous à Pied, Voetgangersbeweging en Walk.brussels. Gezien het belang van het onderwerp heeft de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer de enquête gefinancierd.
In totaal werden in België meer dan 13.500 voetgangers ondervraagd. En het minste wat we kunnen zeggen is dat ze, met een algemene beoordeling van 10,4/20 aan het einde van de enquête, niet bepaald blij zijn met de toestand.
Een gebrek aan openbare ruimte
Eén ding komt meteen naar voren uit de enquête over het welzijn van voetgangers: 70% van hen vindt dat de openbare ruimte slecht ontworpen en ingericht is om zich te verplaatsen, vooral voor gebruikers die het moeilijker hebben, zoals ouderen of personen met beperkte mobiliteit, maar ook gezinnen die kinderwagens gebruiken voor hun jonge kinderen. De tweede les is dat de veiligheid op de weg nog steeds te wensen overlaat. Logischerwijs voelen vrouwen zich het minst veilig (64%). Dit is iets minder het geval voor mannen (49%).
Advertentie – lees hieronder verder
Bovendien wijst 80% van de respondenten op een gebrek aan voorzieningen om het comfort van voetgangers te garanderen. Er zijn nergens toiletten, schuilhutten, bankjes of drinkwaterverdelers. Bovendien zei 69% van de ondervraagde voetgangers dat ze tijdens het lopen last hadden van geluidsoverlast en uitlaatgassen van voertuigen.
Nieuwe infrastructuur nodig
Uit de enquête blijkt dat voetgangers op het gebied van infrastructuur vooral verwachten dat ze ruimte terugkrijgen, met name door bredere, beter onderhouden, veiligere en overzichtelijke trottoirs. We zagen al eerder dat de stroom elektrische scooters niet heeft geholpen om de situatie te verbeteren. Voetgangers vinden echter ook dat hun route wordt belemmerd door vuilnisbakken, fietsen, parkeermeters en zelfs reclameborden. Er is dus nog veel werk aan de winkel.
De onderzoekers vroegen de respondenten ook naar ideeën voor verbetering, waaruit bleek dat er verschillende zaken zijn die aangepakt kunnen worden. Trottoirs zouden breder, beter onderhouden, veiliger en minder onoverzichtelijk moeten zijn (82%), maar er zou ook een compleet voetgangersnetwerk moeten zijn met veilige routes en oversteekplaatsen (74%), aangenamere voetgangerspaden met bijvoorbeeld aanplanting (69%), gemakkelijkere toegang en meer faciliteiten voor voetgangers (67%) en tot slot een betere scheiding tussen voetgangers en fietsen en scooters, voor meer veiligheid (66%).
Overheidsmaatregelen op komst?
De federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), heeft kennis genomen van de resultaten van de enquête en is het ermee eens dat er inspanningen moeten worden geleverd om voetgangers beter te beschermen. Met deze enquête geeft de minister ook aan dat de Belgische steden en gemeenten nu een soort inventaris van de situatie hebben en dat ze op basis van dit werk dus concrete actie kunnen ondernemen. “Het is in ieders belang om op alle politieke niveaus samen te werken om nog meer mensen aan te moedigen om vaker te wandelen. Het is goed voor de gezondheid, voor de mobiliteit en voor het klimaat”, concludeerde de minister. Toch is de opdracht natuurlijk kolossaal. Want als het op ruimtelijke ordening aankomt, moeten we op een bepaald moment niet denken in termen van het bevoordelen van deze of gene gebruiker, maar in termen van het vinden van een totaaloplossing die rekening houdt met ieders behoeften en die iedereen een eerlijke plaats geeft in de openbare ruimte.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be