Europa nog niet klaar voor elektrische mobiliteit

Het Centre on Regulation in Europe (CERRE) is formeel: Europa is nog niet klaar voor een grote overgang naar elektrische voertuigen. Waarom?

Europa nog niet klaar voor elektrische mobiliteit

De volledige vervanging van het wagenpark door elektrische voertuigen zou aanzienlijke gevolgen hebben voor het elektriciteitssysteem in Europa, waarschuwt het Centre on Regulation in Europe (CERRE) in een deze week gepubliceerde studie. Deze onafhankelijke Brusselse denktank, bestaande uit regelgevers, bedrijven en universiteiten, luidt duidelijk de noodklok.

Piekvraag

Het grootste probleem dat deze enorme elektrificatie van het wagenpark met zich meebrengt? Aanzienlijke pieken in de elektriciteitsvraag ‘s middags en ‘s avonds. Volgens deskundigen is het voor een snelle ontwikkeling van elektrische auto’s daarom essentieel om het elektriciteitsnet vanaf het lokale niveau te reguleren. Dat kan door de bevordering van nieuwe zogenaamde “intelligente” technologieën om de congestieproblemen op het elektriciteitsnet te beheren door de herlaadbeurten in de tijd te spreiden op basis van de werkelijke behoeften van de gebruikers.

Variabele prijzen

Volgens Friðrik Már Baldursson, co-auteur van het verslag, zal het ook nodig zijn om variabele prijzen vast te stellen op basis van vraag en aanbod op een bepaald moment, maar ook op basis van de situatie in een wijk of zelfs een specifieke straat. “Zonder dit alles zou de toename van het aantal elektrische voertuigen aanzienlijke en dure investeringen in distributienetwerken en elektrische infrastructuur vereisen.”

Interessante opslag

Als deze “problematische” situatie echter goed wordt beheerd, kan ze gunstig zijn. Het wijdverbreide gebruik van elektrische voertuigen biedt enorme mogelijkheden die volgens CERRE nog niet zijn benut. “Gemiddeld staat er 96% van de tijd een persoonlijk voertuig geparkeerd. Stelt u zich eens voor dat een groot aantal elektrische voertuigen op het elektrische systeem is aangesloten (…) Dit betekent een enorm potentieel voor energieopslag en dus de flexibiliteit die essentieel is voor het net”, aldus Friðrik Már Baldursson. Het valt nog te bezien hoe deze situatie door de politieke autoriteiten zal worden beheerd. En wanneer een “intelligent” grootschalig elektriciteitsnet echt tot stand kan komen…