Tot nu toe heeft de overheid vooral repressieve methoden toegepast op automobilisten. Dat geldt voor te hard rijden of onacceptabel gedrag – wat normaal is – maar ook steeds vaker voor de bewegingsvrijheid. We zien dit vooral bij de LEZ’s of andere gebieden met een beperkte toegang die steeds meer financiële inspanningen vereisen van wie ze wil betreden. Een recent voorbeeld is het Smartmove stadstolsysteem in Brussel, waar het niet anders zal verlopen: er zal weldra zwaar betaald moeten worden om in de hoofdstad te gaan werken. Kortom, om het gedrag te veranderen, hanteren de overheden liefst een beleid van repressie, maar werken ze haast nooit met beloningen.
Er zijn echter andere manieren om publieke steun te krijgen. Dit is wat de overheid van de stad Lille, in Frankrijk, in september 2023 aankondigde, waar vanaf september 2023 een financieel beloningssysteem in werking zal treden om automobilisten bewust te maken van het beperken van vervuiling en het vrijmaken van de belangrijkste wegen. Concreet kan het verschuiven van een verplaatsing, carpoolen, het openbaar vervoer nemen of telewerken twee euro per niet-uitgevoerde trip opleveren met een maximum van 80 euro per maand. Een prachtig idee.
Files indijken
Het doel van de metropool is de verkeersdruk te beperken, vooral op grote wegen zoals de A1 of A23. Dit zou meteen ook voor een betere luchtkwaliteit moeten zorgen.
Advertentie – lees hieronder verder
Eigenlijk is dit idee om automobilisten te belonen niet nieuw. Het project van de stad Lille is immers geïnspireerd op dat van Rotterdam, waar gewillige bestuurders tot 3 euro per trip en tot 400 euro per maand kunnen verdienen als ze de hoofdassen vermijden tussen 15u en 19u. Volgens de Rotterdamse overheid zijn zo sinds 2014 5.000 dagelijkse ritten in de spits op de beoogde routes vermeden.
Vooraf registreren
In Lille, tussen maart en mei 2023, zal wie geïnteresseerd is om deel te nemen aan deze experimentele fase zich vooraf moeten registreren op een website. De stad zal via de ANPR-camera’s de deelnemers opvolgen. In dit geval zullen ze worden gedetecteerd op de A1 en A23, tussen 7 en 9 uur en tussen 16.30 en 18.30 uur. De stad is van plan om 5.000 deelnemers te selecteren voor dit experiment.
Het is dus slechts een eerste fase die tot doel heeft om tot 750 auto’s (van de 12.000) in de file op te volgen. Het project wordt geraamd op 11,5 miljoen euro, dat deels wordt gefinancierd uit Europese fondsen (EFRO). We zijn benieuwd of dit systeem gaat werken. Als dit zo is, zou het een piste kunnen openen voor andere gelijkaardige initiatieven, terwijl de huidige repressieve aanpak hiermee in twijfel wordt getrokken…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be