Een snelweg voor fietsen zodat inwoners van Wallonië gemakkelijk naar Brussel kunnen rijden: dat idee is veelbelovend en wordt in principe al binnen twee jaar realiteit. De doelstelling van de Waalse regering is om het gebruik van de fiets te verdubbelen tegen 2024 en zelfs te vervijfvoudigen tegen 2030.
Men gelooft alvast dat zogenaamde fietssnelwegen volwaardige oplossingen voor pendelaars zijn, die anders in de file moeten staan, telkens opnieuw parkeerplaats moeten zoeken of de trein nemen.
Concreet wil men zeer brede fietspaden aanleggen die gescheiden zijn van de rest van het verkeer (en dus ook van voetgangers). Fietssnelwegen, ook wel cyclostrades genoemd, bestaan al in Vlaanderen en in Brussel.
Fietsen als totaaloplossing
Advertentie – lees hieronder verder
Tot nu toe zag Wallonië fietsen als een pure vrijetijdsbesteding. Deze toch wel simplistische visie wordt herzien. De bedoeling is dat de fiets een echt ‘mobiliteitsinstrument’ zal worden en zelfs utilitaire toepassingen krijgt.
Joachim Romain, adviseur zachte mobiliteit van de Waalse minister van Mobiliteit, verklaarde onlangs het volgende in de krant La Dernière Heure: “We zijn in gesprek met de gemeenten over de precieze details van het traject. Het is de bedoeling om de centra met elkaar verbinden en dus niet om het RAVeL-netwerk uit te breiden. Tot dusver zijn vijf grote fietssnelwegen vastgelegd om de hoofdstad te bereiken.”
Een van de prioritaire trajecten is de verbinding Louvain-la-Neuve – Brussel, die zou lopen langs de E411 tussen Rosières en Louvain-la-Neuve over 12 km. De infrastructuur zou dan worden aangesloten op het Vlaamse netwerk.
De tweede prioriteit is een tracé dat de N275 zou volgen en het Vlaamse netwerk zou verbinden met Ottignies via Terhulpen en Rixensart.
De twee net aangehaalde projecten zijn opgenomen in het herstelplan en moeten dus kunnen rekenen op Europese financiering ten bedrage van 13,74 miljoen euro, wat een zeer klein deel is van de 417 miljoen euro die in de begroting “fietsen” is opgenomen.
Verder en sneller rijden met elektrische fietsen
De fietsgekte is niet zomaar een rage. Het is ook het resultaat van de technologische innovaties in de sector in de afgelopen jaren. De opkomst van de elektrische fiets maakt het mogelijk om sneller en verder te rijden dan ooit, zonder zich te forceren.
Weet dat de (her)ontwikkeling van het netwerk van fietspaden niet beperkt zal blijven tot Brussel en de rand. Dat zal dus ook in andere regio’s gebeuren die rond grote metropolen liggen. Langs de Vesder bijvoorbeeld, waar een project met een soortgelijke aanpak op de planning staat (rond Verviers). Het valt echter nog te bezien of de recente overstromingen tot een wijziging van de oorspronkelijke plannen zullen leiden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be