Uber en concurrent Lyft stellen dat hun diensten bijdragen aan het verminderen van de files, wat vrij logisch lijkt. Toch zijn volgens een studie uitgevoerd door onderzoekers van de San Francisco County Transportation Authority in samenwerking met de Universiteit van Kentucky, de effecten van hun diensten in steden complexer. Ze zouden het probleem van verkeersopstoppingen in de stadscentra zelfs verergeren.
Minder voetgangers
Reizen met Uber of Lyft is vaak een vervanging van een wandeltocht, een fietsrit of het gebruik van openbaar vervoer, wat een aanzienlijke toename van verkeersopstoppingen in de binnenstad betekent. Dat concluderen de onderzoekers van de studie, gepubliceerd in het tijdschrift Science Advances en uitgevoerd in San Francisco. In veel gevallen worden ze zelfs veroorzaakt door chauffeurs die op klanten wachten, een fenomeen dat “deadheading” wordt genoemd. Een ander negatief effect is dat de vertragingen nog worden verergerd door het “ophaal- en afzeteffect”. Wanneer de voertuigen een passagier oppikken of afzetten, met andere woorden.
+62%
Volgens de Amerikaanse onderzoekers zijn de gegevens duidelijk: de gemiddelde snelheid in centraal San Francisco is tussen 2010 en 2016 met 13% gedaald. En dat komt dus vooral door diensten als Uber en Lyft, beweren ze. Die bedrijven gebruiken als tegenargument dat de (onmiskenbare) toename van de verkeersopstoppingen meer te maken heeft met de steeds toenemende populariteit van onlineverkoop en dus van thuisleveringen. Volgens een wetenschappelijk model dat zijn nauwkeurigheid heeft bewezen en dat gevalideerd is door de leescommissie van het Science journal, zijn er op zes jaar tijd echter 62% meer vertragingen waargenomen en had dat percentage zonder Uber en andere Lyfts maar 22% bedragen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be