Vorige week stelde Philippe Henry, de Waalse minister van Klimaat (Ecolo), zijn Klimaatplan voor aan de regering. Deze tekst voorziet in een reeks voorstellen om de ecologische voetafdruk van Wallonië tegen 2030 te verkleinen, en dit in alle sectoren. Het wordt een echte uitdaging, omdat de uitstoot tegen dan met 55% zou moeten zijn verminderd. Uiteraard behelst dit alle sectoren, met inbegrip van het transport, dat zijn uitstoot met 4 procent per jaar zal moeten verminderen.
Onder de genoemde maatregelen opperde de minister het idee om de maximumsnelheid in de hele regio te verlagen. Concreet zou de snelheid op de snelwegen in het zuiden van het land beperkt worden tot 100 km/u (in plaats van 120 km/u), op de secundaire wegen tot 70 km/u (in plaats van 90 km/u), terwijl in stedelijke gebieden 30 km/u zou worden veralgemeend, zoals momenteel het geval is in de Vijfhoek in Brussel (het gebied binnen de Kleine Ring).
Heibel
In het politieke programma van vorige zondag op RTL-TVI namen verschillende politici deze snelheidsverlagingsmaatregel reeds onder vuur. Paul Magnette (PS) en Georges-Louis Bouchez (MR) spraken hun verbazing uit, omdat over het genoemde plan momenteel geen consensus bestaat en het onderwerp moet zijn van discussies binnen de regering. Op deze manier communiceren is daarom in hun ogen zeer onhandigheid.
Advertentie – lees hieronder verder
De PS en de MR hebben zich daarom voor één keer verenigd getoond tegen het voorstel. Paul Magnette gaf aan geen voorstander te zijn van strafmethoden: “Ik geloof niet dat we door de mensen te straffen we hen zullen overtuigen om bij te dragen aan de strijd tegen de opwarming van de aarde”. Terwijl Georges-Louis Bouchez zei dat het nog steeds “een breekpunt is en dat het ook zo zal blijven”. Met andere woorden, er is geen sprake dat het voorstel wordt goedgekeurd.
Wat is het doel?
Philippe Henry zei dat het Klimaatplan één geheel vormde en dat het nu tijd was om te bespreken wat de timing is in elke sector. Logisch. Toch is dit soort maatregelen duidelijk niet populair en we denken dat de heftige reacties van Paul Magnette en George-Louis Bouchez een zekere demagogie verbergen.
Het verlagen van de snelheid is zeker lastig voor wie veel rijdt, vooral in het zuiden van het land waar de afstanden vaak groter zijn. Daarnaast zou ook de CO2-besparing van zo’n maatregel gekwantificeerd moeten worden, want nu is het een puur theoretische denkoefening.
Natuurlijk zal het een zekere besparing opleveren, maar dit moet ook worden beoordeeld door andere ingrepen in andere sectoren te vergelijken die als een grotere hefboom kunnen dienen. Daarnaast zitten we ver van de Duitse situatie af en lijkt de grens van 120 km/u in ons land meer dan redelijk. Idem voor secundaire wegen en in de stad. Dit thema belooft in ieder geval voor verhitte debatten in de komende weken binnen de Waalse regering te zorgen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be