Mobiliteit

Tol in Brussel: het einde van verkeersbelasting zoals we het kennen?

Geloof het of niet, maar er wordt momenteel gesproken over de afschaffing van de verkeersbelasting en de belasting op inverkeersstelling indien de invoering van een op gebruik gebaseerd tarief erdoor komt. Het fiscale model dat momenteel op tafel ligt, is gebaseerd op een basistarief per gebruiksdag plus een kost per kilometer. (foto: Belga)

Belga | bewerkt door J. Bosseloo | Gepubliceerd op 15 okt. 2020 | Leestijd: 3 min

Het project, SmartMove genaamd, werd toevertrouwd aan Leefmilieu Brussel en Brussel Fiscaliteit, die een nieuw fiscaal model ontwikkelden. Er moet wel nog goedkeuring komen van de ploeg van Rudi Vervoort (PS).

“Het tarief varieert naargelang het tijdstip van de dag waarop gereden wordt. Er is dus sprake van piekuren (van 7 tot 10 uur en van 15 tot 19 uur), daluren (van 22 tot 15 uur) en de nacht- en weekendperiodes, waarvoor geen kosten in rekening worden gebracht. Het bedrag van 1 euro voor de piektijd en 0,50 euro voor de daluren wordt vermenigvuldigd met een cijfer dat varieert van nul tot zes, afhankelijk van het aantal fiscale pk’s van het voertuig. Tot zeven fiscale pk’s betaal je niets als basistarief, terwijl je vanaf 20 fiscale pk’s het bedragd met zes moet vermenigvuldigen. Daarnaast is er een heffing per gereden kilometer: 0,18 €/km tijdens de spits- en 0,09 €/km tijdens de daluren”, meldde L’Echo donderdag.

Advertentie – lees hieronder verder

Technisch gezien zou SmartMove gebaseerd zijn op twee technologieën: een mobiele toepassing en het netwerk van plaatherkenningscamera’s (ANPR). De applicatie zou worden gebruikt om de afgelegde afstanden te registreren en om het administratieve aspect van het systeem te beheren: het registreren van een voertuig, het betalen van de belasting enzovoort. De applicatie zou ook worden gebruikt om het administratieve aspect van het systeem te beheren: het registreren van een voertuig, het betalen van de belasting, zulke zaken. De ANPR-camera’s zouden vooral een controlefunctie vervullen.

Twee technologieën

“Het autoverkeer zal na de invoering van dit systeem naar verwachting met 10% dalen in het Brussels Gewest”. Schattingen die natuurlijk met een korreltje zout genomen moeten worden. Wel zeker is dat er fors aan te verdienen valt. Volgens de eerste cijfers zou het systeem ongeveer 482 miljoen euro per jaar opleveren, exclusief de exploitatiekosten en zonder rekening te houden met de afschaffing van de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeersstelling, die samen momenteel bijna 200 miljoen euro per jaar opleveren.

De Brusselse regering zal de komende dagen of weken de knoop doorhaken. Wij kijken met lede ogen toe…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon