Tol in Brussel: het einde van verkeersbelasting zoals we het kennen?

Geloof het of niet, maar er wordt momenteel gesproken over de afschaffing van de verkeersbelasting en de belasting op inverkeersstelling indien de invoering van een op gebruik gebaseerd tarief erdoor komt. Het fiscale model dat momenteel op tafel ligt, is gebaseerd op een basistarief per gebruiksdag plus een kost per kilometer. (foto: Belga)

Gepubliceerd op 15 oktober 2020
Leestijd : 2 min

Deel

Tol in Brussel: het einde van verkeersbelasting zoals we het kennen?

Het project, SmartMove genaamd, werd toevertrouwd aan Leefmilieu Brussel en Brussel Fiscaliteit, die een nieuw fiscaal model ontwikkelden. Er moet wel nog goedkeuring komen van de ploeg van Rudi Vervoort (PS).

“Het tarief varieert naargelang het tijdstip van de dag waarop gereden wordt. Er is dus sprake van piekuren (van 7 tot 10 uur en van 15 tot 19 uur), daluren (van 22 tot 15 uur) en de nacht- en weekendperiodes, waarvoor geen kosten in rekening worden gebracht. Het bedrag van 1 euro voor de piektijd en 0,50 euro voor de daluren wordt vermenigvuldigd met een cijfer dat varieert van nul tot zes, afhankelijk van het aantal fiscale pk’s van het voertuig. Tot zeven fiscale pk’s betaal je niets als basistarief, terwijl je vanaf 20 fiscale pk’s het bedragd met zes moet vermenigvuldigen. Daarnaast is er een heffing per gereden kilometer: 0,18 €/km tijdens de spits- en 0,09 €/km tijdens de daluren”, meldde L’Echo donderdag.

Technisch gezien zou SmartMove gebaseerd zijn op twee technologieën: een mobiele toepassing en het netwerk van plaatherkenningscamera’s (ANPR). De applicatie zou worden gebruikt om de afgelegde afstanden te registreren en om het administratieve aspect van het systeem te beheren: het registreren van een voertuig, het betalen van de belasting enzovoort. De applicatie zou ook worden gebruikt om het administratieve aspect van het systeem te beheren: het registreren van een voertuig, het betalen van de belasting, zulke zaken. De ANPR-camera’s zouden vooral een controlefunctie vervullen.

Twee technologieën

“Het autoverkeer zal na de invoering van dit systeem naar verwachting met 10% dalen in het Brussels Gewest”. Schattingen die natuurlijk met een korreltje zout genomen moeten worden. Wel zeker is dat er fors aan te verdienen valt. Volgens de eerste cijfers zou het systeem ongeveer 482 miljoen euro per jaar opleveren, exclusief de exploitatiekosten en zonder rekening te houden met de afschaffing van de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeersstelling, die samen momenteel bijna 200 miljoen euro per jaar opleveren.

Advertentie – lees hieronder verder

De Brusselse regering zal de komende dagen of weken de knoop doorhaken. Wij kijken met lede ogen toe…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
51.754 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.754 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.