In Vlaanderen was er in 2023 een uitzonderlijke en tijdelijke maatregel: de opschorting van boetes voor te late technische keuring. Deze beslissing werd genomen door de lange wachttijden in de keuringscentra, veroorzaakt door een grotere vraag en beperkte capaciteit van de centra. Gedurende deze periode werden automobilisten die minder dan een maand te laat waren, niet bestraft. Dit stelde veel bestuurders in staat om extra kosten te vermijden.
Vanaf 1 september 2024 komt er echter een einde aan deze gratieperiode. De Vlaamse autoriteiten hebben de herinvoering van deze boetes aangekondigd. Vanaf nu moeten bestuurders die minder dan een maand vertraging hebben met hun autokeuring, een boete van 9,80 euro betalen, terwijl bestuurders met een vertraging van meer dan zes maanden tot 35 euro zullen moeten betalen.
Wallonië en Brussel: nog steeds van kracht
In tegenstelling tot Vlaanderen is de boete voor te late technische keuring in Wallonië en Brussel nooit opgeschort geweest. Bestuurders in deze regio’s moeten zich altijd strikt aan de gestelde termijnen houden. Indien ze dit niet doen, riskeren ze financiële sancties. Deze strengheid wordt verklaard door kortere wachttijden, wat een opschorting van de boetes niet rechtvaardigt. Automobilisten moeten dus voorzichtig blijven en de keuringsdata respecteren om boetes te vermijden.
Advertentie – lees hieronder verder
Versoepelingen voor nieuwere voertuigen
Ondanks de terugkeer van de boetes in Vlaanderen, zijn bepaalde voorwaarden versoepeld voor nieuwere voertuigen. Sinds juni 2023 mogen goed onderhouden voertuigen, met minder dan 160.000 km op de teller en jonger dan acht jaar, om de twee jaar naar de technische keuring, in plaats van jaarlijks. Dit zou de belasting van de keuringscentra moeten verminderen en meer flexibiliteit bieden aan bestuurders. Hierdoor zouden er jaarlijks 500.000 voertuigen minder moeten komen.
Wallonië heeft een soortgelijke maatregel overgenomen. Voertuigen die in Wallonië zijn geregistreerd en aan bepaalde criteria voldoen – minder dan 110.000 km en jonger dan acht jaar – kunnen ook om de twee jaar naar de technische keuring. Deze versoepeling is een vooruitgang, aangezien het de last voor bestuurders vermindert én een voldoende niveau van verkeersveiligheid behoudt, volgens studies uitgevoerd door de voormalige minister van Mobiliteit, Valérie de Bue (MR).
Waakzaamheid
Voor Belgische automobilisten is het essentieel om op de hoogte te blijven van de specifieke regels in hun regio, zelfs al is de keuze van de locatie voor de technische keuring vrij. Een Waal die dicht bij Vlaanderen woont, kan de keuring bijvoorbeeld in een Vlaams centrum laten doen, en omgekeerd. In Vlaanderen betekent de terugkeer van boetes voor te late keuringen dat bestuurders extra aandachtig moeten zijn op de datum van hun technische keuring, wat niet altijd evident is, aangezien er niet automatisch een herinnering wordt verstuurd. De keuringscentra zijn nu beter uitgerust om de toestroom van voertuigen te beheren, wat de wachttijden in vergelijking met vorig jaar vermindert. Met deze nieuwe regels proberen de Belgische autoriteiten een evenwicht te vinden tussen flexibiliteit voor automobilisten en de noodzakelijke strengheid voor verkeersveiligheid.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be