De zwarte doos kennen we natuurlijk van in vliegtuigen en kwam al vaag ter sprake voor auto’s. Toch bleef de zwarte doos in de auto tot nu toe een nogal abstract concept en leek de invoering ervan onwaarschijnlijk. Maar vanaf 1 juli 2022 wordt ze dan toch verplicht in elk nieuw voertuig. Een maatregel die is opgelegd door de Europese Commissie in het kader van haar verkeersveiligheidsdoelstellingen.
In vergelijking met de luchtvaart heeft de zwarte doos voor auto’s dezelfde functies: ze registreert rijgegevens, die bij een ongeval het mogelijk maken om de oorzaken en verantwoordelijkheden beter te bepalen. VIAS had eerder al zo’n apparaat voorgesteld, maar het bleef een dode letter (de Brake for Behaviour Recording en Assesment for risKs Education). Toch is de verplichting van de zwarte doos niet nieuw, aangezien het principe al in 2019 in het Europees Parlement werd gestemd.
Welke gegevens?
De zwarte doos registreert vele parameters van de rijomstandigheden: snelheid, acceleratie, motortoerental, gordelgebruik, remmen… In tegenstelling tot vliegtuigen (wat problemen zou geven op het gebied van gegevensbescherming), worden geluiden en dus conversaties tussen inzittenden niet geregistreerd. In werkelijkheid mogen de gerechtelijke overheden (dus niet de verzekeraars) bij een ongeval enkel de gegevens van de laatste 30 seconden voor een ongeval en de 10 seconden na de impact gebruiken.
Advertentie – lees hieronder verder
Het idee is natuurlijk om de aansprakelijkheid bij een geschil beter te kunnen bepalen. VIAS verklaarde aan La Libre Belgique dat deze tool zeer nuttig kan zijn bij een ernstig ongeval, wat dus een minderheid betreft. Volgens VIAS zijn er ‘slechts’ 7.000 tot 8.000 ernstige ongevallen van de 45.000 ongevallen met letsels die jaarlijks worden geregistreerd. Je kan je dus afvragen welke gevolgen deze doos zal hebben op ons dagelijks leven én op onze privacy? Het veiligheidsinstituut ontkent de (onbewuste) psychologische invloed niet die dit kleine doosje kan hebben op het gedrag van bestuurders, maar VIAS gelooft ook dat het het gedrag van automobilisten niet fundamenteel zal veranderen. Een nogal paradoxale houding.
Natuurlijk hebben verschillende automobilistenverenigingen al gereageerd met het argument dat dit een nieuwe manier is om de privacy te controleren en ook… om de prijs van auto’s te verhogen, die de afgelopen maanden al aanzienlijk is gestegen omdat de sector met ernstige tekorten kampt. Wat toch onwaarschijnlijk lijkt, want een zwarte doos kost slechts een honderdtal euro. Noteer echter dat deze zwarte dozen al elders in de wereld bestaan. In de Verenigde Staten zijn ze namelijk al verplicht sinds … 2015. En sindsdien schat de overheid dat dit kleine doosje het aantal ongevallen in vijf jaar tijd met 20% heeft verminderd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be