De tweede generatie Nissan Leaf debuteerde begin 2018 en is er vanaf € 36.540. Zijn rijbereik is interessanter dan voorheen (270 km volgens de WLTP-meetmethode).
De Ioniq kost praktisch evenveel als de Leaf en is ook beschikbaar als (plug-in)hybride. Met de 100% elektrische Ioniq geraak je 320 km ver (oude meetmethode, minder realistisch).
Advertentie – lees hieronder verder
Met € 37.999 heb je genoeg om een Kona te kopen, voorzien van een 39,2 kWh-batterij. Reken op 312 km autonomie (WLTP) of zelfs 482 km als je voor de optionele, grotere batterij kiest. Doe je dat, kom je wel boven de € 40.000 uit…
In afwachting van de elektrische Stonic stelt Kia nog steeds de Soul EV voor. Dat model kost € 35.890 en rijdt zonder bij te laden 250 km (oude NEDC-cyclus).
De Renault Zoé is niet meer zo jong, al volstaat een update van de batterij om hem een mooie actieradius van 300 km te bieden (WLTP). Het is mogelijk om een Zoe te kopen voor slechts € 24.950 maar tel daarbij de maandelijkse huur van de accu’s (minstens € 59) die eigendom blijven van de fabrikant. Je kán ze wel kopen, al moet je dan € 8.500 euro neertellen.
Net buiten de boot…
De Volkswagen e-Golf en BMW i3 overschrijden het vooropgelegde budget van onze selectie maar net, dus krijgen ze een eervolle vermelding. Daarnaast worden EV’s verkocht die wel aan onze prijsvoorwaarde voldoen maar die weinig ruimte en een beperkte autonomie bieden. Denk maar aan de Renault Twizy, de Smart ForTwo en ForFour, de Volkswagen e-Up en het trio Citroën C-Zero, Mitsubishi i-Miev en Peugeot iOn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be